Voorziening dekking financieel risico gronden | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | ||||||
Bestemd voor | Opvangen van tekorten bij aan/verkopen van gronden via het Revolverend Fonds | |||||
Voeding | Eénmalige voeding bij instelling door risicofonds van Het Revolverend Fonds om te zetten in een voorziening. De storting in de voorziening is als kosten opgenomen en onttrokken uit de reserve Dekking financiële risico's grondaankopen. | |||||
Minimumbedrag | - | Plafondbedrag | - | Eindjaar | 2027 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 0 | |||||
Bij: | ||||||
0 | 5.000 | -5.000 | ||||
0 | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 5.000 | -5.000 | |||
Af: | ||||||
0 | 1.745 | -1.745 | ||||
Subtotaal Af | 0 | 1.745 | -1.745 | |||
Saldo 31-12-2015 | 3.255 | -3.255 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver- | Conform het beleid voor risicomanagement dienen risico's > 50% als voorziening te worden opgenomen. In 2015 is duidelijk geworden dat de verwachte verliezen, die met het risicofonds worden opgevangen, een kans hebben van > 50%. Het restant risico is berekend op 3.255.000. | 5.000 | ||||
Een risico is opgetreden, kosten hiervoor zijn ten laste van de voorziening gebracht; een tegenvallende opbrengst op één van de verkopen/grondruil leiden we verlies ten opzichte van de aankoopwaarde. Betreffend verlies is opgetreden omdat de aankoop destijds in gang is gezet ter realisatie van een grotere natuuropgave (i.c. Robuuste Ecologische Verbindingszone Heuvelrug-Vallei); met de herijking door Bleeker is deze opgave weggevallen en het bijbehorende budget gereduceerd waardoor deze aankoop niet meer ten laste van het natuurbudget gebracht kon worden. | -1.745 | |||||
Totaal verklaard | 3.255 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | nvt | |||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | Het (plafond van) het Revolverend Fonds wordt stapsgewijs teruggebracht van € 50 mln, naar nul euro eind 2027 omdat dan de doelstellingen moeten zijn bereikt | |||||
Advies | In stand houden voorziening |
Voorziening nazorg stortplaats Maarsbergen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 26 april 2005 (PS2005BEM20) | |||||
Bestemd voor | Nazorg van de stortplaats Maarsbergen | |||||
Voeding | Eénmalig in 2008 van OLVM ontvangen bedrag gestort. Jaarlijks rentetoevoeging. | |||||
Minimumbedrag | - | Plafondbedrag | - | Eindjaar | 2040 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 642 | |||||
Bij: | ||||||
Rentetoevoeging 2014 en 2015 | 51 | |||||
Subtotaal Bij | 0 | 51 | -51 | |||
Af: | 0 | |||||
Subtotaal Af | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 693 | -51 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver- | In 2014 was de jaarlijkse rente niet toegevoegd, dit is in 2015 rechtgetrokken. | 51 | ||||
schillen Begroot | ||||||
na wijziging t.o.v. | ||||||
Realisatie | ||||||
Totaal verklaard | 51 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Niet van toepassing | |||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | Zolang de provincie de nazorgplicht voor de stortplaats heeft, is deze voorziening noodzakelijk. De voorziening is voorlopig toereikend. Mocht toch blijken dat dit niet het geval is, dan zijn de oorspronkelijk deelnemende gemeenten verantwoordelijk om het verschil bij te leggen. | |||||
Advies | in stand houden |
Voorziening Garantstelling Vathorst | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 8 juni 2009 (PS2009PS05) | |||||
Bestemd voor | Garantstelling jegens de gemeente Amersfoort bij een tekort op de ontsluiting van Vathorst (maximum € 4,54 miljoen) | |||||
Voeding | Eenmalig bedrag uit algemene middelen | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 4.540 | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 1.039 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | ||||||
Uitbetaling gemeente Amersfoort | 503 | -503 | ||||
Subtotaal Af | 0 | 503 | -503 | |||
Saldo 31-12-2015 | 536 | 503 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver- | Jaarlijks wordt op basis van de jaarrekening van de gemeente A'foort (T-1) bepaald welk deel van de voorziening wordt uitbetaald. Dit is afhankelijk van het realisatiepercentage dat zij gerealiseerd hebben. De jaarrekening van A'foort was niet op tijd binnen om de raming nog mee te nemen in onze planning en controlcyclus. | 503 | ||||
Totaal verklaard | 503 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.v.t. Het nu onttrokken bedrag maakt onderdeel uit van het bestedingsplan. | |||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | De garantstelling richting Amersfoort loopt nog. Volgens de huidge berekeningen zal de volledige voorziening betaald moeten worden. Het restant van de voorziening is de komende jaren dan ook nodig om aan deze garantstelling tegemoet te komen. Volgens de huidige verwachting wrs. tot circa 2017. | |||||
Advies | In stand houden van de voorziening. |
Voorziening Pensioenen GS | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 18 mei 2004 (PS2004BEM14) | |||||
Bestemd voor | De voorziening is ingesteld ter egalisatie van de kosten voor de verplichtingen tot het betalen van pensioengelden aan huidige en voormalige GS-leden bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. | |||||
Voeding | Middels de storting van de pensioenbijdragen van huidige gedeputeerden, oprenting, inhoudingen op de salarissen van de gedeputeerden en d.m.v. inbreng van overdrachten. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 7.645 | |||||
Bij: | Dotatie jaarlijks | 238 | 238 | |||
ingehouden pensioen premie | 21 | |||||
Extra dotatie | 297 | |||||
Subtotaal Bij | 238 | 556 | -318 | |||
Af: | persioenlasten oud GS | 442 | ||||
Subtotaal Af | 0 | 442 | -442 | |||
Saldo 31-12-2015 | 7.759 | 124 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na Wijziging t.o.v. Realisatie | onttrekking wegens uitbetaling pensioenen oud GS-leden | -442 | ||||
Extra dotatie vanwege hogere opgave verzekeraar | 297 | |||||
ingehouden pensioen premie | 21 | |||||
Totaal verklaard | -124 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | We zijn wettelijk verplicht om voorzieningen toerijkend te laten zijn voor het doel waarvoor ze ingesteld zijn. De extra dotatie voor de actieven/slapers kan worden opgevangen binnen het totaal van de GS-budgetten. De extra dotatie voor de gepensioneerden wordt aangevuld vanuit de algemene middelen. Hiervoor is reeds gecommuniceerd middels de Nota reserves en voorzieningen 2013 (vastgesteld door PS op 3-2-'14) | |||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | Zolang er nog oud-gedputeerden (of zij die recht hebben op hun nabestaandenpensioen) met een pensioen bij de provincie Utrecht in leven zijn, is deze voorziening noodzakelijk. Het restant van de voorziening is de komende jaren dan ook nodig om aan deze garantstelling tegemoet te komen. | |||||
Advies |
Voorziening Hart van de Heuvelrug | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 4 juli 2006 (PS2006BEM15) | |||||
Bestemd voor | Exploitatietekort van het programma Hart van de Heuvelrug. | |||||
Voeding | Eénmalige storting | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 5.300 | Eindjaar | 2025 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 7.900 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | 0 | |||||
0 | 0 | |||||
Subtotaal Af | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 7.900 | 0 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver- | Niet van toepassing | |||||
schillen Begroot | ||||||
na wijziging t.o.v. | ||||||
Realisatie | ||||||
Totaal verklaard | 0 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Niet van toepassing | |||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | Het programma HvdH loopt (vooralsnog) t/m 31-12-2025. De voorziening mag alleen worden aangewend voor het exploitatietekort van het programma HvdH. Indien een risico zich voordoet zal dit effect hebben op het exploitatietekort. Het programma is, mede door de huidige vastgoedmarkt, nog constant in beweging. Hiervoor wordt jaarlijks de Mastergrex Hart van de Heuvelrug geactualiseerd naar de laatste marktinzichten. Dit kan effect hebben op het resultaat van het programma en daarmee op de hoogte van de voorziening. | |||||
Advies | in stand houden |
Voorziening nazorg stortplaatsen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 11 januari 2000 (1999WEM003628i) | |||||
Bestemd voor | De nazorg van de stortplaatsen De Omega en Tammer. Het nazorgfonds voor stortplaats Weber wordt beheerd door de Stichting Nazorg Weber. | |||||
Voeding | Eénmalig bij instelling vanuit de bestaande reserve toezicht. Jaarlijkse toevoeging van de kapitaalmarktrente om de voorziening op het juiste niveau te brengen. | |||||
Minimumbedrag | - | Plafondbedrag | - | Eindjaar | 2021 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 1.084 | |||||
Bij: | 87 | |||||
Subtotaal Bij | 0 | 87 | -87 | |||
Af: | 24 | |||||
Subtotaal Af | 0 | 24 | -24 | |||
Saldo 31-12-2015 | 1.147 | -63 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver- | In 2014 was de jaarlijkse rente niet toegevoegd, dit is in 2015 rechtgetrokken. | 87 | ||||
schillen Begroot | overige verschillen | -24 | ||||
na wijziging t.o.v. | ||||||
Realisatie | ||||||
Totaal verklaard | 63 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.v.t. | |||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | Zolang de provincie de nazorgplicht voor de stortplaats heeft, is deze voorziening noodzakelijk. De voorziening is voorlopig toereikend. Mocht toch blijken dat dit niet het geval is, dan zijn de oorspronkelijk deelnemende gemeenten verantwoordelijk om het verschil bij te leggen. | |||||
Advies |
Voorziening onderhoud vaarwegen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 10 mei 2004 (PS2004WEM25) | |||||
Bestemd voor | Het in stand houden van de provinciale vaarwegen. | |||||
Voeding | Eénmalige voeding bij instelling door de beschikbare gelden van de voorziening ´Baggerwerk Eemmond’ over te hevelen naar de voorziening ‘Onderhoud Vaarwegen’ en door aanwending van de ‘Stelpost Kapitaallasten’ (dit zijn de in de begroting geraamde kosten voor waterinvesteringen indien zou worden afgeschreven op het IPW). Structureel een jaarlijkse storting op basis van het onderhoudsplan vaarwegen. | |||||
Minimumbedrag | - | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 16.583 | |||||
Bij: | ||||||
1.602 | 1.529 | 73 | ||||
0 | ||||||
Subtotaal Bij | 1.602 | 1.529 | 73 | |||
Af: | ||||||
920 | 996 | -76 | ||||
Subtotaal Af | 920 | 996 | -76 | |||
Saldo 31-12-2015 | 17.116 | 149 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver- | ||||||
schillen Begroot | ||||||
na wijziging t.o.v. | ||||||
Realisatie | Totaal verklaard | 0 | ||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | ||||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | ||||||
Advies |
Voorziening beheer en onderhoud wegen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS (B&M-17/2001) | |||||
Bestemd voor | Ter egalisatie/dekking van de kosten van het beheer en onderhoud van de provinciale wegen, niet zijnde investeringen (bestemmingsreserve grote wegenwerken) | |||||
Voeding | Eerste voeding vanuit het in de begroting 2001 opgenomen bedrag voor beheer en onderhoud. Jaarlijks vanuit een aan GS te overleggen meerjarenplanning (ter onderbouwing en verantwoording) | |||||
Minimumbedrag | - | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 8.211 | |||||
Bij: | 9.436 | 9.436 | ||||
Subtotaal Bij | 9.436 | 9.436 | 0 | |||
Af: | 9.436 | 9.243 | ||||
0 | ||||||
Subtotaal Af | 9.436 | 9.243 | 193 | |||
Saldo 31-12-2015 | 8.404 | -193 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver- | Kleine verschillen ontstaan doordat een klein deel van de werkzaamheden doorlopen in 2016 | |||||
schillen Begroot | ||||||
na wijziging t.o.v. | ||||||
Realisatie | ||||||
Totaal verklaard | 0 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | ||||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | ||||||
Advies |
Voorziening Frictiekosten en Wachtgelden Alleato | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 31 mei 2010 (PS2010PS03) | |||||
Bestemd voor | Betalen van de frictiekosten en wachtgelden van het in 2006 nieuw gevormde CMO Alleato (ontstaan uit een fusie tussen de welzijnfuncties MIU en Schakels) en de de afbouw van Alleato i.v.m. de opheffing per 1 november 2012. | |||||
Voeding | De voorziening wordt gevoed uit het verschil tussen de jaarlijks beschikbare € 300.000 en de uitbetaling van de frictiekosten en wachtgelden aan Alleato. Naast bovenstaande voeding voor de frictiekosten en wachtgelden uit 2006 zal de voorziening worden aangevuld met de oorspronkelijk voor Alleato beschikbare beleidsmiddelen van de jaren 2013 en 2014 (totaal € 546.000). Deze toevoeging zal in de jaren 2013 en 2014 (verminderd met eventuele uitgaven in die jaren) plaatsvinden. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 3.520.800. | Eindjaar | ca. 2020 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 490 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | Onttrekking | 114 | -114 | |||
0 | ||||||
Subtotaal Af | 0 | 114 | -114 | |||
Saldo 31-12-2015 | 376 | |||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver- | ||||||
schillen Begroot | ||||||
na wijziging t.o.v. | ||||||
Realisatie | ||||||
Totaal verklaard | 0 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.V.T. | |||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | De voorziening zal naast de reorganisatie van 2005/2006 ook ingezet worden voor kosten die gepaard gaan met de opheffing van Alleato per 1 november 2012. Deze kosten kunnen doorlopen tot en met 2020. De voorziening zal waarschijnlijk eerder opgeheven kunnen worden en is toereiken om aan de verplichtingen te kunnen voldoen. | |||||
Advies | In stand houden voorziening |
Voorziening groot onderhoud Provinciehuis/Paushuize | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS FP-1/1990 | |||||
Bestemd voor | Het egaliseren van kosten voor onderhoud van het Provinciehuis en Paushuize | |||||
Voeding | Op basis van het onderhoudsschema | |||||
Minimumbedrag | - | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 270 | |||||
Bij: | ||||||
Aandeel Archimedeslaan | 513 | 513 | 0 | |||
Aandeel Paushuize | 10 | 10 | 0 | |||
Subtotaal Bij | 523 | 523 | 0 | |||
Af: | ||||||
Aandeel Archimedeslaan | 425 | 437 | -12 | |||
Aandeel Paushuize | 9 | 8 | 1 | |||
Subtotaal Af | 434 | 445 | -11 | |||
Saldo 31-12-2015 | 348 | 11 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver- | Overige verschillen | 11 | ||||
schillen Begroot | ||||||
na wijziging t.o.v. | ||||||
Realisatie | ||||||
Totaal verklaard | 11 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | n.v.t. | |||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | De voorziening is in 2012 herijkt en voldoet aan de eis om toekomstige verplichtingen op te kunnen vangen. | |||||
Advies | Voorziening in stand houden. |
Voorziening groot onderhoud kantons | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | Voorjaarsnota 2011 | |||||
Bestemd voor | Het egaliseren van kosten voor onderhoud van de kantons | |||||
Voeding | Op basis van het het meerjaren onderhoudsplan | |||||
Minimumbedrag | - | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 116 | |||||
Bij: | 0 | |||||
Aandeel Huis ter Heide | 41 | 41 | 0 | |||
Aandeel De Meern | 19 | 19 | 0 | |||
Subtotaal Bij | 60 | 60 | 0 | |||
Af: | Aandeel Huis ter Heide | 12 | 28 | -16 | ||
Aandeel De Meern | 0 | 36 | -36 | |||
Subtotaal Af | 12 | 64 | -52 | |||
Saldo 31-12-2015 | 112 | 52 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver- | Locatie De Meern bestaat naast het kantoorgedeelte onder andere ook uit een zoutopslagloods. Zout heeft een negatieve invloed op de levensduur van de in de loods aanwezige installaties. Dit heeft geleidt tot het feit dat er onvoorzien installatiedelen moesten worden vervangen. Deze waren niet opgenomen in het Meerjarenonderhoudsplan en is de overschrijding ontstaan. | 52 | ||||
schillen Begroot | ||||||
na wijziging t.o.v. | ||||||
Realisatie | ||||||
Totaal verklaard | 52 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | n.v.t. | |||||
In hoeverre is voorziening komende jaren nodig | De voorziening is in 2012 herijkt en voldoet aan de eis om toekomstige verplichtingen op te kunnen vangen. | |||||
Advies | Voorziening in stand houden. |