Saldireserve | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | N.v.t. | |||||
Bestemd voor | Opvang van rekeningsaldi en onvoorziene mee-/tegenvallers | |||||
Voeding | Positieve rekeningsaldi; incidentele meevallers | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | N.v.t. | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 13.669 | |||||
Bij: | saldo JR2014 van B0900999 | 9.705 | -9.705 | |||
Storting conform begroting | 300 | 300 | ||||
Storting conform begroting | 628 | 628 | ||||
Subtotaal Bij | 928 | 10.633 | -9.705 | |||
Af: | Bibliotheken | 23 | 23 | 0 | ||
Ruimtelijk Actieprogramma 2012-2016 | 74 | 74 | ||||
Desintegratiekosten RUD | 52 | 52 | ||||
PAS | 49 | 49 | ||||
Invlechtingskosten BRU/Bedrijfsvoering | 300 | 300 | ||||
Achterstallig onderh. Legakker en zandeilanden | 900 | 900 | ||||
Invoering IKB | 1.811 | 1.811 | ||||
Ganzenakkoord | 82 | 82 | ||||
BTW BOR | 200 | 200 | ||||
Opheffing Vrede van Utrecht | 245 | 245 | ||||
Subtotaal Af | 3.736 | 3.736 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 20.566 | 0 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Storting van het jaarrekening resultaat wordt nooit begroot. | -9.705 | ||||
Totaal verklaard | -9.705 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | n.v.t. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Deze reserve is wettelijk verplicht om aan te houden. | |||||
Advies | In stand houden |
Reserve weerstandsvermogen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 8 juni 2009 (PS2009BEM56) | |||||
Bestemd voor | Het aanhouden van een bedrag aan weerstandsvermogen dat als financiële buffer dient voor het opvangen van risico's. | |||||
Voeding | Vanuit de saldireserve. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 36.500 | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 31.916 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | 0 | |||||
Subtotaal Af | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 31.916 | |||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | n.v.t. | |||||
Totaal verklaard | 0 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | n.v.t. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | n.v.t. | |||||
Advies | In stand houden reserve |
Reserve stimuleringsfonds | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 24 mei 2004 (PS2004BEM13), overige invulling PS d.d. 8 november 2004 (PS2004BEM28) | |||||
Bestemd voor | Het Stimuleringsfonds is bedoeld voor het ondersteunen van structuurversterkende projecten in de Utrechtse samenleving. Het stimuleringsfonds mag alleen eenmalig worden aangewend voor structuurversterkende projecten welke absoluut geen exploitatieve consequenties hebben voor de toekomst. De projecten moeten voorts passen binnen de volgende thema’s: | |||||
Voeding | In 2004 is eenmalig € 65.000.000 gestort vanuit de reserve dekking Structuurfonds. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 65.000 | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 1.567 | |||||
Bij: | 0 | 0 | ||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | ||||||
0 | 0 | |||||
Subtotaal Af | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 1.567 | 0 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Niet van toepassing | |||||
Totaal verklaard | 0 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Niet van toepassing | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Het resterende saldo is noodzakelijk voor het project Nedereindse plas. | |||||
Advies | In stand houden reserve |
Reserve projecten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 10 april 2006 (PS2006BEM06) | |||||
Bestemd voor | Zekerheid creëren over het beschikbaar blijven van in een jaar niet volledig bestede projectkredieten. | |||||
Voeding | Door storting van nog niet uitgegeven projectbudgetten. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 26.609 | |||||
Bij: | ||||||
Greendeal zonnepanelen | 189 | 189 | 0 | |||
Ganzenakkoord | 90 | 90 | 0 | |||
Stationsgebied Driebergen Zeist | 6.400 | 6.471 | -71 | |||
Presto/ERP | 795 | 795 | 0 | |||
Duurzaam door | 0 | 52 | -52 | |||
ARBOR | 0 | 65 | -65 | |||
Recreatieve routenetwerk | 206 | -206 | ||||
Subtotaal Bij | 7.474 | 7.867 | -393 | |||
Af: | ||||||
Rijden op aardgas | 35 | 39 | -4 | |||
Woningbouwproductie | 432 | 22 | 410 | |||
Fonds Stedelijk Bouwen en Wonen | 185 | 184 | 1 | |||
Fonds Uitplaatsing Hinderlijke Bedrijven | 3.606 | 49 | 3.557 | |||
Regionale Uitvoeringsdienst | 0 | 2 | -2 | |||
ARBOR | 98 | 13 | 85 | |||
Duurzaam door | 75 | 0 | 75 | |||
Versnelde aanpak knelpunt Hoevelaken,Eemnes en Rijnsweerd | 2.320 | 0 | 2.320 | |||
Op de Fiets | 252 | 90 | 162 | |||
Wandelen / Recreatieve routenetwerk | 59 | 16 | 43 | |||
Hart van de heuvelrug | 4.701 | 4.083 | 618 | |||
BGT | 128 | 128 | 0 | |||
Economisch beleidsplan | 505 | 655 | -150 | |||
Programma herstructurering bedrijventerreinen PLUS | 10 | 10 | 0 | |||
Stationsgebied Driebergen Zeist | 2.970 | 2.601 | 369 | |||
Cultuurnota/Cultuurprogramma | 25 | 25 | 0 | |||
Cultuurnota/Cultureel ondernemerschap | 718 | 462 | 256 | |||
Transitie en knelpunten Jeugdzorg | 2.177 | 2.177 | 0 | |||
Strategisch communicatiebeleid | 6 | 6 | 0 | |||
Presto/ERP | 1.226 | 917 | 309 | |||
Intensivering Cultuur | 415 | 124 | 291 | |||
Green Deal | 400 | 287 | 113 | |||
Bibliotheekvernieuwing | 147 | 120 | 27 | |||
Utrecht 2040 | 109 | 97 | 12 | |||
Subtotaal Af | 20.599 | 12.106 | 8.493 | |||
Saldo 31-12-2015 | 22.370 | -8.886 | ||||
Vervolg reserve projecten | Verschil | |||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Woningbouwproductie: De uitgaven voor woningbouwproductie zijn met name gemaakt via het budget van kadernota Wonen en Binnenstedelijke Ontwikkeling. De doelstellingen van WBO en woningbouwproductie komen (deels) overeen. | 410 | ||||
Fonds Uitplaatsing Hinderlijke Bedrijven: De voorbereidende gesprekken voor uitplaatsing van hinderlijke bedrijven hebben nog beperkte kosten voor concrete uitplaatsingen opgeleverd. Meest voorkomende reden is dat het betreffende bedrijf niet meer weg wil en/of niet in een uitplaatsing wil dan wel kan investeren. Verder gaat het vaak om een combinatie van het uitblijven van een ontwikkelaar voor de vertreklocatie, te hoge kosten voor uitplaatsing in algemene zin, of het feit dat de betrokken gemeente onvoldoende financieel kan (of wil) bijdragen. | 3.557 | |||||
Recreatieve routenetwerken: In 2015 was geraamd dat we een bijdrage zouden geven aan het pilotproject veenslib en legakkers Loosdrechtse plassen. Deze bijdrage is echter overgeheveld naar 2016. | 206 | |||||
Versnelde aanpak knelpunten Hoevelaken, Eemnes en Rijnsweerd: Verwacht werd dat de projecten Hogewegzone ad € 1.000.000 en Hogeweg binnen ad € 1.320.000 van de gemeente Amersfoort in 2015 gedeclareerd zouden worden. De gereedmelding en de daarbij behorende accountantsverklaring komen echter in 2016. Hierdoor heeft geen onttrekking plaatsgevonden aan de reserve. | 2.320 | |||||
Economisch beleidsplan: Hogere onttrekking het gevolg van de stofkamoperatie. Hierdoor is bedrag vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen. | -150 | |||||
Stationsgebied Driebergen-Zeist: De onttrekking is lager uitgevallen omdat de verwachte declaraties van ProRail door vertraging in de voorbereidingsperiode lager waren dan verwacht. | 369 | |||||
Cultuurnota/Cultureel ondernemerschap: Lagere ontrekking doordat de uitgaven van transitie van de instellingen naar cultureel ondernemerschap achterblijven. De transitie duurt langer dan verwacht. Hierdoor hebben ook een aantal voorgenomen projecten, bijvoorbeeld casussen gemeenten naar aanleiding cultuurpacts, vertraging opgelopen. Deze projecten zijn daarom doorgeschoven naar 2016. | 256 | |||||
Intensivering cultuur: Lagere onttrekking omdat de geraamde uitgaven voor achterstallig onderhoud aan onder andere de bunkers en de shelters in het park Soesterberg doorgeschoven zijn naar 2016. | 291 | |||||
Green deal: Lagere ontrekking is voornamelijk het gevolg van het feit dat enkele projecten die begin dit jaar in de pijplijn zaten, niet of later dan gepland in aanmerking komen voor ondersteuning vanuit het aanjaagfonds voor collectieve energieprojecten. Deze projecten zijn doorgeschoven naar 2016. | 113 | |||||
Presto: Lagere onttrekking omdat de in het najaar 2015 gestarte fase waarin onder meer de personeelsadministratie wordt overgezet, is doorgeschoven naar 2016. Dit project is doorgeschoven naar 2016. | 309 | |||||
Hart van de Heuvelrug: Lagere onttrekking doordat een aantal afrondende werkzaamheden rond het ecoduct Boele Staal doorlopen in 2016. Dit project is doorgeschoven naar 2016. | 618 | |||||
Totaal verklaard | 8.299 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | ||||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | ||||||
Advies |
Reserve NTVA provincie Utrecht | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | In de jaarrekening 1987 is de saldireserve gesplitst in een algemeen deel en een deel waaraan een bestemming was verbonden. De formele instelling vond plaats bij vaststelling van de jaarrekening 2010. | |||||
Bestemd voor | Zekerheid creëeren over het beschikbaar blijven van in een jaar niet volledig bestede incidenteel beschikbaar gestelde middelen om zo het hiermee beoogde product of de hiermee beoogde prestatie te kunnen leveren. | |||||
Voeding | Stortingen van het over te boeken bedrag. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 389 | |||||
Bij: | ||||||
0 | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | ||||||
Zonnepanelen voor asbestdaken | 389 | 389 | 0 | |||
0 | ||||||
Subtotaal Af | 389 | 389 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 0 | 0 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | ||||||
Totaal verklaard | 0 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | ||||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | ||||||
Advies |
Reserve Frictiekosten personeel en Veranderopgave | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | Behandeling PS d.d. 2 juli 2012,VJN 2012 | |||||
Bestemd voor | Doel van de reserve is om de middelen die beschikbaar zijn voor de Frictiekosten en de | |||||
Voeding | Er is een eenmalige storting van € 9,75 mln. bepaald bij het besluit VJN 2012 | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 0 | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 4.106 | |||||
Bij: | Bijdrage begrote jaarlijkse storting 2015 | 750 | 750 | 0 | ||
Subtotaal Bij | 750 | 750 | 0 | |||
Af: | Frictiekosten personeel incl. WW | 2.486 | 1.384 | 1.102 | ||
Subtotaal Af | 2.486 | 1.384 | 1.102 | |||
Saldo 31-12-2015 | 3.472 | -1.102 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Voor het opvangen van de frictiekosten personeel wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de beschikbare personeelsbudgetten, hierdoor is minder gebruik gemaakt van het budget uit de reserve Frictiekosten. Daarnaast vallen, door het mobiliteitsmaatwerk, de WW kosten lager uit. | 1.102 | ||||
Totaal verklaard | 1.102 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Reserve is bedoeld om dit soort schommelingen ook op te kunnen vangen. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Het traject van de Veranderopgave en de daaruit voortvloeiende kosten is nog niet afgerond. Het saldo in de reserve moet dus beschikbaar blijven. Daarna blijft deze reserve noodzakelijk voor het opvangen van de frictiekosten met een structureel karakter. | |||||
Advies | In stand houden reserve. |
Reserve collectief particulier opdrachtgeverschap | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 10 november 2008 (PS2008BEM31) | |||||
Bestemd voor | Financieren van stimuleringsprojecten die passen binnen het kader van het Actieplan Woningbouw (Collectief particulier opdrachtgeverschap) dat op 22 november 2007 aan de Tweede Kamer is verzonden. Streven van de ondersteuningsmaatregelen is dat minimaal 6 CPO-projecten daadwerkelijk worden gerealiseerd. | |||||
Voeding | Eénmalige bijdrage van het rijk (Junicirculaire 2008) | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 606 | Eindjaar | 2014 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 80 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | realisatie CPO | 80 | 30 | |||
Subtotaal Af | 80 | 30 | 50 | |||
Saldo 31-12-2015 | 50 | -50 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Enkel de werkelijk kosten in 2015 zijn onttrokken uit de reserve. Deze zijn lager uitgevallen dan geraamd omdat de eindverantwoordingen van een tiental projecten nog niet is ontvangen. | -50 | ||||
Totaal verklaard | -50 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Zie toelichting verschil. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | De verwachting is dat uitbetaling van de subsidies in 2016 zal plaatsvinden, tevens zal in 2016 bepaald worden of het restant bedrag uit de reserve opgenomen wordt in het Programma Binnenstedelijke Ontwikkeling 2016-2019. | |||||
Advies | In stand houden reserve |
Reserve aanvulling ISV Algemeen & Geluid Wonen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS besluit 2001, herzien eigenschappen PS d.d. 31 oktober 2011 (PS2011PS13) | |||||
Bestemd voor | Het egaliseren van de jaarlijks te ontvangen decentralisatieuitkering ISV -middelen (onderdeel algemeen / geluid) via het provinciefonds en de jaarlijkse uitgaven ten behoeve van ISV- algemeen/geluid. | |||||
Voeding | De voeding geschied vanuit het provinciefonds, decentralisatie-uitkering ISV, onderdeel algemeen/geluid. Daarnaast kunnen er eigen provinciale middelen toegevoegd worden aan deze reserve, met in achtneming van hetgeen beschreven onder “Plafond/streefbedrag”. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 7.682 | Eindjaar | 2015 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 394 | |||||
Bij: | Ontvangsten ISV | 269 | 0 | |||
Subtotaal Bij | 269 | 0 | 269 | |||
Af: | Realisatie ISV | 395 | 394 | |||
Subtotaal Af | 395 | 394 | 1 | |||
Saldo 31-12-2015 | 0 | 268 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Het ISV is afgerond in 2015. De geraamde storting is daarom niet meer nodig. Het resterend budget ad € 628.000 is vrijgevallen naar de algemene middelen. | 268 | ||||
Totaal verklaard | 268 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Niet van toepassing, reserve valt vrij. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Reserve is niet meer nodig ISV is afgerond. | |||||
Advies | Reserve opheffen. |
Reserve Binnenstedelijke Opgave | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS 23 april 2012 (PS2012WMC02) | |||||
Bestemd voor | (co)Financiering van de projecten en activiteiten uit het Actieplan Wonen en Binnenstedelijke Ontwikkeling 2012-2015. Binnen het programmabudget kan het geld op drie manieren ingezet worden: via directe beïnvloeding van de processen in de woningmarkt door middel van de inzet op regionale afstemming, kennisdeling en stimuleren van het proces op een aanjagende wijze; via het financieel instrumentarium en via participatie in complexe projecten en gebiedsontwikkeling. | |||||
Voeding | Bij initiatie is € 10 miljoen aan coalitiemiddelen uit de Algemene Reserve toegevoegd. Daarnaast is €0,966 miljoen aan geherprioriteerde middelen uit de Najaarsrapportage 2011 en € 2,56 miljoen aan geherprioriteerde middelen uit de Najaarsrapportage 2013 ten behoeve van binnenstedelijke ontwikkeling en wonen in de reserve gestort. Totale storting € 13,526 miljoen. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | 2015 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 12.596 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | Realisatie WBO | 10.595 | 4.225 | |||
Subtotaal Af | 10.595 | 4.225 | 6.370 | |||
Saldo 31-12-2015 | 8.371 | -6.370 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Bij begroting is uitgegaan van het nemen van de kosten op het moment van beschikken. Een groot aantal subsidies ter hoogte van in totaal ongeveer 3 miljoen zijn wel beschikt, maar nog niet uitgegeven. Zij komen tot uiting in de niet uit de balans blijkende verplichtingen. Daarnaast is de provincie voor een drietal projecten in Utrecht, Woerden en Zeist nog in afwachting van een aanvraag. De voorbereidingen op een aanvraag zijn vanuit provinciezijde gereed. | 6.370 | ||||
Totaal verklaard | 6.370 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Niet van toepassing, uitgaven volgen in 2016. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | 2016 is het laatste jaar van het huidige programma en van de reserve. | |||||
Advies | In stand houden reserve. |
Reserve Integraal Gebiedsontwikkelingsprogramma/Ruimtelijk Actieprogramma (IGP/RAP) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | Bij vaststellen jaarrekening 2013 | |||||
Bestemd voor | Sparen zodat er uitvoering gegeven kan worden aan grote gebiedsprojecten die zorgen voor doelbereik over bestaande (provinciale) programma’s heen en waarbij de provinciale inzet ‘er toe doet’. | |||||
Voeding | De initiële storting betreft het niet geclaimde budget van 2012 (3,6 mln. cf. PS2013PS04-2) en de bedragen die bij de Voorjaarsnota 2013 in de projectenreserve zijn geboekt voor IGP (cf. PS2012RGW08), € 3,25 mln. (2013), € 3,15 mln. (2014), € 3,45 mln. (2015). Vanaf 2016 wordt jaarlijks structureel € 2,779 mln. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 29,5 mln. | Eindjaar | 2019 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 6.993 | |||||
Bij: | ||||||
Reguliere storting verminderd met de ombuigingen Ruimtelijke Ordening/Agenda Vitaal Platteland en Financiering projectmedewerkers | 2.565 | 2.565 | 0 | |||
Aanvullende storting | 0 | 386 | -386 | |||
Subtotaal Bij | 2.565 | 2.951 | -386 | |||
Af: | ||||||
Integraal gebiedsprogramma: Nieuwe Hollandse Waterlinie | 2.000 | 2.000 | 0 | |||
Integraal gebiedsprogramma: Hart van de Heuvelrug / Vliegbasis Soesterberg | 1.500 | 1.500 | 0 | |||
Integraal gebiedsprogramma: Lunet aan de Snel | 270 | 270 | 0 | |||
Integraal gebiedsprogramma: Verbreding Lekkanaal / Bedrijvenpark Het Klooster | 500 | -500 | ||||
Subtotaal Af | 4.270 | 3.770 | -500 | |||
Saldo 31-12-2015 | 6.174 | -886 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | In de Voorjaarnota 2014 is besloten dat de vrijvallende middelen in de jaren 2014 tot en met 2017 na inzet van reserves in de programma’s 1 ruimtelijke ontwikkeling, binnenstedelijke ontwikkeling en wonen en (voor het onderdeel Ruimtelijke Ontwikkeling) en Programma 2 landelijk gebied (met uitzondering van het onderdeel vergunning en handhaving) toe te voegen aan de reserve Integraal Gebiedsontwikkelingsprogramma tot een maximum van € 5,9 mln. Voor ruimtelijke ontwikkeling bedragen de vrijvallende middelen dit jaar € 123.000, voor Landelijk gebied bedragen deze € 263.000. Deze worden nu dus toegevoegd aan de reserve zonder dat deze vooraf geraamd waren. | -386 | ||||
PS hebben in mei 2014 het realisatieplan voor het project ‘Verbreed Lekkanaal / bedrijvenpark het Klooster’ vastgesteld, waarbij was verwacht dat in 2015 zou worden uitgekeerd. Het heeft echter meer tijd gekost dan voorzien om de gemaakte afspraken op een goede manier te vertalen in een beschikking, inclusief een koppeling met de aanpassing van het bestemmingsplan. Daarom zal de beschikking in de eerste helft van 2016 worden verleend. | -500 | |||||
Totaal verklaard | -886 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.v.t., de extra storting is compensatie voor de middelen die voor Integraal gebiedsprogramma: Hart van de Heuvelrug / Vliegbasis Soesterberg worden onttrokken om in de toekomst nog integrale gebiedsprogramma's te kunnen financieren en het project Verbreding Lekkanaal wordt in 2016 alsnog uitgevoerd. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Nodig voor de gelabelde middelen. | |||||
Advies | Reserve onveranderd in stand houden. |
Programma Landelijk Gebied | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 12 december 2011 (PS2011RGW10) | |||||
Bestemd voor | (co)Financieren of subsidiëren van projecten in het landelijk gebied op de thema's natuur, water, bodem, landschap, cultuurhistorisch erfgoed, landbouw, recreatie, leefbaarheid, duurzaamheid, klimaat en energie; (subsidiëring van) aankopen, inrichten en beheer van natuurterreinen EHS), knelpunten bij de realisatie van de EHS oplossen; aanleg van ecoducten en ecopassages; uitvoering van het Reconstructieplan; Groen/Blauwe structuren, duurzame versterking landbouw, ecoducten en NHW, GH, GMN, Fort Vechten, Linschoterwaard en de Schammer, uitfinanciering onderdeel ILG coalitieakkoord ’07-‘11) | |||||
Voeding | Bij initiatie is een startbedrag betrokken. Daarna jaarlijkse een bijdrage aan de bovenstaande thema's. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | 2021 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 105.895 | |||||
Bij: | Realisatie AVP 2015 | 10.158 | 9.503 | 655 | ||
Subtotaal Bij | 10.158 | 9.503 | 655 | |||
Af: | Realisatie AVP 2015 | 35.278 | 15.911 | 19.367 | ||
Subtotaal Af | 35.278 | 15.911 | 19.367 | |||
Saldo 31-12-2015 | 99.487 | -18.712 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | De geplande uitvoering van projecten was te optimistisch. Redenen daarvoor zijn bijvoorbeeld de opgelopen vertraging ecoducten, de convenanten de Boom en den Treek waarvoor de aanvragen later binnenkomen dan verwacht, de vertraagde aanbesteding van de verdrogingsbestrijding door de afhankelijkheid van de ruilverkaveling. In het algemeen speelt dat inrichting van gebieden pas plaats kan vinden als een groter aaneengesloten gebied is verworven en er een inrichtingsplan is en vergunningen zijn. | 14.367 | ||||
overige verschillen | 4.345 | |||||
Totaal verklaard | 18.712 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Het lagere saldo geeft voldoende dekking voor de komende jaren. De bedragen zijn in totaal niet anders dan verwacht, maar hebben zich in een ander jaar voorgedaan. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Reserve is nodig ter uitvoering van de genoemde projecten in de kaderdocument Agenda Vitaal Platteland 2012-2015. Realisatie van de projecten loopt door in het nieuwe uitvoeringsprogramma dat in 2016 wordt vastgesteld. | |||||
Advies | In stand houden reserve. |
Reserve dekking financiele risico's grondaankopen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 26 oktober 2009 (PS2009BEM25) | |||||
Bestemd voor | De provincie voert een actief grondbeleid. Hierdoor loopt de provincie financiële risico's. De middelen in deze reserve dienen als financiële dekking van deze risico's. Een bedrag van € 5 mln. is bestemd voor risico's van grondaankopen in het kader van het revolverend fonds (PS2009RGW01). | |||||
Voeding | Eénmalig € 5 mln. uit het stimuleringsfonds | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 5.000 | |||||
Bij: | 0 | 0 | ||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | Omzetting reserve in voorziening | 0 | 5.000 | |||
Subtotaal Af | 0 | 5.000 | -5.000 | |||
Saldo 31-12-2015 | 0 | |||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Deze reserve is op grond van ons kader voor risicomanagement omgezet in een voorziening omdat de risicopercentages groter of gelijk zijn aan 50%. | 5.000 | ||||
Totaal verklaard | 5.000 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Niet van toepassing. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Niet van toepassing. | |||||
Advies | Reserve opheffen. |
Reserve exploitatieverschillen grondwaterbeheer | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | Bij V en W-6/1987 | |||||
Bestemd voor | Egalisatie van kosten van het kwantitatieve waterbeheer | |||||
Voeding | Positieve exploitatiesaldi | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | n.v.t. | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 1.668 | |||||
Bij: | ||||||
Ontvangen leges | 1.160 | 1.084 | 76 | |||
Subtotaal Bij | 1.160 | 1.084 | 76 | |||
Af: | ||||||
Exploitatieverschillen grondwaterheffing 2015 | 1.160 | 1.166 | -6 | |||
Subtotaal Af | 1.160 | 1.166 | -6 | |||
Saldo 31-12-2015 | 1.586 | 82 | ||||
, | Verschil | |||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Er zijn minder legesopbrengsten ontvangen. De hoogte van de leges is afhankelijk van de totale onttrokken hoeveelheid grondwater. Deze is afgelopen jaar lager geweest dan ingeschat. | 82 | ||||
Totaal verklaard | 82 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.v.t. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Het saldo van de reserve (€ 1,585 miljoen) is voor de komende jaren nodig om de extra werkzaamheden voor de verdrogingsbestrijding te bekostigen. Daarnaast is in artikel 7.7 van de waterwet geregeld dat er alleen middelen aan deze reserve mogen worden onttrokken die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Er is dus geen vrije ruimte binnen de reserve aanwezig. | |||||
Advies | In stand houden van de reserve. |
Reserve kosten desintegratie RUD | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | Jaarrekening 2013 | |||||
Bestemd voor | bestemmingsreserve desintegratiekosten RUD Utrecht | |||||
Voeding | Deze bestemmingsreserve wordt jaarlijks gevoed met eventuele overschotten (budgetonderschrijdingen) op de materiele budgetten voor Vergunningverlening en Handhaving die bij de provincie blijven (voor de provincie als opdrachtgever), en vanaf 2017 met de naar verwachting lagere jaarlijkse bijdrage aan de RUD Utrecht van € 400.000. In de eerste jaren zal het overschot beperkt zijn en de desintegratiekosten hoog, waardoor de bestemmingsreserve negatief kan worden. Dan zal de reserve tijdelijk worden aangevuld. Uitgangspunt is om het dan tijdelijk aan te vullen uit de lopende provincie-begroting of uit het jaarrekeningresultaat. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | n.v.t. | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | -51 | |||||
Bij: | Storting overschot materieel budget | 52 | 104 | |||
Subtotaal Bij | 52 | 104 | -52 | |||
Af: | ||||||
Subtotaal Af | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 53 | -52 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Bij de jaarrekening 2014 is de reserve Desintegratie RUD aangevuld vanuit de Saldireserve met € 52.000. Deze aanvulling was begroot. Vanuit de budgetonderschrijding in 2015 op de materiele middelen voor Vergunning verlening en Handhaving is € 52.000 gestort om bij het opheffen van deze reserve de Saldi reserve weer aan te vullen (conform besluitvorming PS2013MME13 d.d. 9-12-2013). Naar verwachting zal de afwikkeling van de kosten desintegratie RUD, inclusief het opheffen van deze reserve, bij de Kadernota 2016 plaatsvinden. | 52 | ||||
Totaal verklaard | 52 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Zie toelichting verschillen. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Zie toelichting verschillen. | |||||
Advies | Reserve opheffen bij kadernota 2016 |
Egalisatiereserve Bodemsanering | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 22 maart 2010 (PS2010RGW05) | |||||
Bestemd voor | Niet bestede gelden Decentralisatieuitkering Bodem (DUB) | |||||
Voeding | Voor het reconstructieplan is in de begroting 2005 t/m 2007 € 7 miljoen uitgetrokken. Middels de reserve worden de nog niet gebruikte gelden beschikbaar gehouden voor het aangegeven doel. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | 2019 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 1.580 | |||||
Bij: | Inkomsten bodemsanering | 600 | ||||
Subtotaal Bij | 600 | 0 | 600 | |||
Af: | Realisatie Bodemsanering | 2.259 | 1.031 | |||
Subtotaal Af | 2.259 | 1.031 | 1.228 | |||
Saldo 31-12-2015 | 549 | -628 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Begroot was een storting van het saldo van lasten en baten gerelateerd aan de opgave bodemsanering. In de realisatie is echter de storting en onttrekking los geboekt. | 628 | ||||
Totaal verklaard | 628 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Niet van toepassing, uitgaven volgen in 2016. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Het doel van de reserve is egalisatie. De opgave op het gebied van bodemsaring is nog niet volbracht .De reserve moet in stand gehouden worden totdat de projecten uit de verlengingsperiode (2015-2019) is afgerond. Middels 2-jaarlijkse midtermreviews wordt aan het Rijk gerapporteerd en wordt bekeken wat de stand van de sanering is en hoeveel geld hiervoor nog nodig is. | |||||
Advies | In stand houden reserve. | |||||
Egalisatiereserve ISV bodemsanering | ||||||
PS-besluit | PS d.d. 31 oktober 2011 (PS2011PS13) | |||||
Bestemd voor | Het egaliseren van de jaarlijks te ontvangen ISV-middelen (onderdeel bodem) via het provinciefonds en de jaarlijkse uitgaven ten behoeve van ISV-bodem. | |||||
Voeding | De voeding geschiedt vanuit het niet bestede deel van de decentralisatieuitkering ISV, onderdeel bodem. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 2010-2014(4.240) | Eindjaar | 2019 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 2.923 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | Realisatie ISV Bodemsanering | 850 | 2.923 | |||
Subtotaal Af | 850 | 2.923 | -2.073 | |||
Saldo 31-12-2015 | 0 | 2.073 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | 2015 is het laatste jaar van het programma ISV bodemsanering. Het totale resterende budget in de egalisatiereserve is onttrokken, het restant na realisatie (€ 2,5 miljoen) valt vrij aan de algemene middelen. | 2.073 | ||||
Totaal verklaard | 2.073 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Niet van toepassing, saldo valt vrij. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | ISV is afgerond, reserve is leeg en niet meer nodig | |||||
Advies | Opheffen reserve |
Reserve PUEV | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 17 juni 2013 (Jaarrekening 2012) | |||||
Bestemd voor | Het egaliseren van de jaarlijks te ontvangen PUEV-middelen via het provinciefonds en de jaarlijkse uitgaven ten behoeve van het Provinciaal Uitvoeringsprogramma Externe Veiligheid 2011-2014. | |||||
Voeding | De voeding geschiedt vanuit het niet bestede deel van de decentralisatieuitkering PUEV. | |||||
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 910 | |||||
Bij: | ||||||
Storting rijksbijdrage | 312 | 312 | 0 | |||
Subtotaal Bij | 312 | 312 | 0 | |||
Af: | ||||||
Bijdrage diverse projecten | 466 | 394 | 72 | |||
Stofkamoperatie reserves | 150 | -150 | ||||
Subtotaal Af | 466 | 544 | -78 | |||
Saldo 31-12-2015 | 678 | 78 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | De uitgaven waren lager dan gepland omdat uren van de provinciale medewerkers uit de reguliere formatie zijn gefinancierd en dus niet uit de reserve. Daarnaast waren er in 2015 minder middelen nodig voor het maken van kwantitatieve risicoberekeningen en voor scholing. | 72 | ||||
In het coalitieakkoord 'Provincie Utrecht in verbinding' is aangegeven dat de reservepositie middels een stofkamoperatie wordt (her)beoordeeld. Tijdens deze operatie is gebleken dat er in de reserve PUEV voor € 150.000 vrije ruimte zat. Dit heeft te maken met het feit dat de uren van de provinciale medewerkers die aan externe veiligheid werken niet meer uit de reserve gefinancieerd hoeven te worden. | -150 | |||||
Totaal verklaard | -78 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | Bij de stofkamoperatie is bekeken welke middelen nodig zijn om het Provinciaal Uitvoeringsprogramma Externe Veiligheid 2015-2018 uit te kunnen voeren. Het restantbudget dat per 31-12-2015 nog in de reserve zit is nodig om de bezuiniding van het Rijk op de uitvoering van de lokale EV-taken voor de periode 2015-2018 te compenseren. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Het doel van de reserve is egalisatie. Het huidige saldo van de reserve is nodig om toekomstige uitgaven te kunnen dekken. Er is geen vrije ruimte in de reserve. | |||||
Advies | De reserve moet in stand gehouden worden, totdat de uitvoering van het Provinciaal Uitvoeringsprogramma Externe Veiligheid 2015-2018 is afgerond. |
Reserve concessieverlening EEV | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 2 juli 2007 (PS2007BEM26) | |||||
Bestemd voor | Het verbeteren van de luchtkwaliteit door inzet van schonere bussen in de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer. | |||||
Voeding | Eenmalig bij resultaatbestemming jaarrekening 2006. | |||||
Minimumbedrag | - | Plafondbedrag | 1.760 | Eindjaar | 2016 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 440 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | ||||||
Bijdrage concessie 2015 | 220 | 220 | 0 | |||
Subtotaal Af | 220 | 220 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 220 | 0 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | N.v.t. | |||||
Totaal verklaard | 0 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.v.t. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Het restant bedrag in de reserve (€ 220.000) is nodig om komend jaar nog aan de verplichtingen te kunnen voldoen (een jaarlijkse bijdrage van € 220.000). | |||||
Advies | In stand houden reserve. |
Reserve Cofinancieringsfonds | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS2007BEM06 d.d. 15 februari 2007, PS2011MME04 d.d. 7 februari 2011 | |||||
Bestemd voor | Economische stimulering door bijdragen van max. 60% van de totale projectkosten aan projecten met een aantoonbaar economisch effect voor de regio Utrecht op het gebied van: life sciences, creatieve industrie (gaming, multimedia en design), duurzaamheidseconomie, kennisvalorisatie en bevordering van innovatie bij het mkb. Middels deze cofinanciering maakt de provincie projecten mogelijk die de kenniseconomie en innovatie stimuleren in de meest kansrijke clusters van de regionale economie. | |||||
Voeding | De initiële voeding bestond uit de structurele budgetten Stimulering Economische Ontwikkeling (€ 561.000), SER Utrecht (€ 27.000), Ondersteuning Arbeidsmarktbeleid ( € 56.000) en de vrij besteedbare middelen uit de reserve Stimulering Economische Ontwikkeling (€ 1.184.000). Ook werd besloten om € 6.522.000 vanuit de huidige reserve Cofinancieringsfonds te herbestemmen € 1.184.000 vanuit de reserve Stimulering Economische Ontwikkeling te herbestemmen in de reserve Cofinancieringsfonds kennis en innovatie. (PS2011MME04). In 2013 zijn de middelen uit de stelpost intensivering 2012-2015. onderdeel economisch beleidsplan, toegevoegd aan deze reserve.. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 20.000 | Eindjaar | 2020 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 16.130 | |||||
Bij: 2015 | Cofinancieringsprojecten | 644 | 644 | 0 | ||
Economisch beleidsplan | 1.622 | 1.622 | ||||
Internationale school | 232 | 232 | ||||
Subtotaal Bij | 2.498 | 2.498 | 0 | |||
Af: | Cofinancieringsprojecten | 644 | 644 | 0 | ||
Cofinancieringsprojecten | 1.606 | 497 | 1.109 | |||
Cofinancieringsprojecten | 77 | 0 | 77 | |||
Internationale school | 232 | 0 | 232 | |||
Subtotaal Af | 2.559 | 1.141 | 1.418 | |||
Saldo 31-12-2015 | 17.487 | -1.418 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Lagere onttrekking voornamelijk het gevolg van de niet geraamde subsidieontvangst van de MIT regeling van het rijk ad € 1 miljoen en de bijdrage voor de NOMMIF regeling van de deelnemende gemeenten ad € 172.500. | 1.418 | ||||
Totaal verklaard | 1.418 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.V.T. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Het bedrag is voldoende om de afgesproken doelen te realiseren, waarbij samengewerkt wordt met de EBU. | |||||
Advies | In stand houden reserve. |
Reserve Toeristische ontwikkeling | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS FIN-1/1983. PS CEMENT-2/1998, PS d.d. 12-11-2001 (B&M-17/2001), jaarrekening 2005 | |||||
Bestemd voor | Het administratief verwerken van verplichtingen ten aanzien van subsidies voor projecten ter stimulering van toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de provincie. | |||||
Voeding | De budgetten in het kader van toerisme/toeristische ontwikkeling waarvoor wel verplichtingen zijn aangegaan maar die nog niet zijn uitgekeerd. De bedragen die vrijvallen bij afrekening van subsidies. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | 2016 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 790 | |||||
Bij: | Storting | 900 | 900 | 0 | ||
Subtotaal Bij | 900 | 900 | 0 | |||
Af: | Onttrekking Toekomst recreatieschappen | 200 | 200 | 0 | ||
Inleveren stofkamoperatie | 52 | 52 | 0 | |||
Toekomst recreatieschappen | 294 | 226 | 68 | |||
0 | ||||||
Subtotaal Af | 546 | 478 | 68 | |||
Saldo 31-12-2015 | 1.212 | -68 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Iets lagere onttrekking omdat uitgaven voor toekomst recreatieschappen voordeliger uitgevallen zijn. | 68 | ||||
Totaal verklaard | -68 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.V.T | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Het bedrag is voldoende om de afgesproken doelen te realiseren | |||||
Advies | Reserve loopt door omdat toekomstvisie nog niet uitgewerkt is en er een routebureau wordt opgericht. |
Reserve grote wegenwerken | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS X-14/1988, herzien PS d.d. 27 juni 2005 (PS2005BEM20) | |||||
Bestemd voor | Het beschikbaar houden van gelden die bestemd zijn voor wegeninvesteringen. Daarnaast is de reserve bestemd voor egalisatie van kosten wegenwerken die niet binnen het jaarbudget kunnen worden gerealiseerd.Het beschikbaar houden van gelden om het mobiliteitsprogramma (SMPU) te kunnen realiseren. | |||||
Voeding | Basis was het vastgestelde SMPU t/m2020. Op basis hiervan is storting voor materiële en apparaatskosten begroot. In 2014 is het mobiliteitsplan opgeleverd. Dit mobiliteitsplan loopt tot en met 2028. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 46.169 | |||||
Bij: | Storting(op basis van nieuw mobiliteitsplan) | 15.048 | 15.048 | |||
Voorstel Beter Benutten Voorjaarsnota 2013 | 2.250 | 2.250 | ||||
Geluidmaatregelen hoofdwegennet BBOT 25-6-2013 | 1.200 | 1.200 | ||||
Structurele storting verkenningen | 60 | 60 | ||||
Intensivering coalitieprogramma 2012-2015 | 500 | 500 | ||||
Financiering projectmedewerkers | -1.268 | -1.268 | ||||
BOR storting | 200 | 200 | ||||
Subtotaal Bij | 17.990 | 17.990 | 0 | |||
Af: | Ontrrekking primitieve begroting | 39.247 | 32.827 | 6.420 | ||
Kasritmewijziging | -16.940 | -16.940 | 0 | |||
Kasritmewijziging | -2.847 | -2.847 | 0 | |||
0 | ||||||
Subtotaal Af | 19.460 | 13.040 | 6.420 | |||
Saldo 31-12-2015 | 51.119 | -6.420 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Voor de lagere onttrekking verwijzen wij u naar de toelichting van programma 5 onder de lasten en baten bij de verschillenanalyse onder de kopjes "Diverse uitvoeringsprojecten UMP" en "Diverse uitvoeringsprojecten bereikbaarheidsoffensief Randstad". | 6.420 | ||||
Totaal verklaard | 6.420 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | ||||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Reserve is nodig voor uitvoering van het mobiliteitsplan 2015-2028 | |||||
Advies | In stand houden van reserve |
Reserve Masterplan Soesterberg | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 26 april 2010 (PS2010WMC08) | |||||
Bestemd voor | Ter uitvoering van de verdiepte ligging van de provinciale weg N237 (inclusief 3 overkluizingen) zoals opgenomen in het Masterplan Soesterberg en als verantwoordelijkheid van de provincie vastgelegd in het met de gemeente Soest afgesloten Bestuurlijke overeenkomst Masterplan Soesterberg van 8 juni 2009. | |||||
Voeding | Voeding geschiedt vanuit meerdere bronnen: | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | € 14 mln. | Eindjaar | 2016 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 12.474 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | ||||||
Primitieve begroting | 4.000 | 1.672 | 2.328 | |||
Subtotaal Af | 4.000 | 1.672 | 2.328 | |||
Saldo 31-12-2015 | 10.802 | -2.328 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Voor de lagere onttrekking verwijzen wij u naar de toelichting van programma 5 onder de lasten bij de verschillenanalyse onder het kopje "Verdiepte ligging Soesterberg N237". | 2.328 | ||||
Totaal verklaard | 2.328 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.V.T | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Verwachting (op grond van de huyidige berekeningen) is dat bedrag in reserve voldoende is voor realisatie. | |||||
Advies | In stand houden reserve |
Reserve VERDER | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | Voorjaarsnota 2011 | |||||
Bestemd voor | Ter uitvoering van de afspraken gemaakt met het Rijk over de medefinanciering in de opwaardering van de NRU en het VERDER-pakket. | |||||
Voeding | Voeding geschiedt vanuit meerdere bronnen: | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | nvt | Eindjaar | 2022 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 62.186 | |||||
Bij: | Storting primitieve begroting | 8.672 | 17.734 | -9.062 | ||
Subtotaal Bij | 8.672 | 17.734 | -9.062 | |||
Af: | Primitieve begroting | 6.000 | 0 | 6.000 | ||
Kasritmewijziging | -2.000 | 0 | -2.000 | |||
Subtotaal Af | 4.000 | 0 | 4.000 | |||
Saldo 31-12-2015 | 79.920 | -13.062 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Hogere storting voornamelijk omdat de voormalige afdeling BRU hun aandeel in de het saldo uitgaven van het programma RVM al hebben overgemaakt, terwijl dit aan het eind van de looptijd(2020) zou plaatsvinden. | 13.638 | ||||
De overige uitgaven van het VERDER programma, waaronder Westelijke ontsluiting Amersfoort, A92 Aanleg ongelijkvloerse kruising Amersefoortseweg,RVM geven per saldo een nadeel van | -576 | |||||
Totaal verklaard | 13.062 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | ||||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Restant is nodig om toekomstige verplichtingen te kunnen betalen. Momenteel is er nog een overprogrammering bij het programma. | |||||
Advies | In stand houden van de reserve. |
Reserve gladheidsbestrijding | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS2014PS04 Jaarrekening 2013 | |||||
Bestemd voor | Egaliseren van kosten inzake de gladheidsbestrijding | |||||
Voeding | Bij instelling van deze reserve wordt éénmalig het restant van de voorziening gladheidsbestrijding (stand 31 december 2013) in de reserve gestort. Daarnaast wordt er jaarlijks € 800.000 in de reserve gestort. Periodiek zal bekeken worden of de voeding aanpassing behoeft (i.v.m. weers- en prijsontwikkelingen en n.a.v. de toe- of afname van het provinciaal wegenbestand). | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | nvt. | Eindjaar | nvt. | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 422 | |||||
Bij: | ||||||
800 | 802 | |||||
Subtotaal Bij | 800 | 800 | 0 | |||
Af: | 800 | 802 | ||||
Subtotaal Af | 800 | 802 | -2 | |||
Saldo 31-12-2015 | 420 | 2 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Er is geen sprake van significante verschillen. | |||||
Totaal verklaard | 0 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | ||||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Deze reserve is noodzakelijk voor de uitoefening van een wettelijke taak van de provincie, namelijk het toegankelijk en veilig houden van het provinciale onderliggende wegennetwerk in geval van vorst en winterse neerslag. | |||||
Advies |
Reserve ecoducten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 15 mei 2006 (PS2006BEM11) en PS d.d. 12 december 2011 | |||||
Bestemd voor | Financiering van het programma Prioriteiten Ecopassages bij provinciale wegen tot en met 2015. | |||||
Voeding | Herprioritering middelen conform Coalitieakkoord, te weten: Groot Mijdrecht Noord € 1.520.000, Najaarsrapportage 2011 € 6.440.000, Energiek Utrecht € 1.950.000, Fonds uitplaatsing hinderlijke bedrijven € 761.000 en Fonds Stedelijk Bouwen Wonen € 835.000. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | 2015 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 11.470 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | Onttrekking | 0 | 253 | -253 | ||
Subtotaal Af | 0 | 253 | -253 | |||
Saldo 31-12-2015 | 11.217 | |||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Bij de najaarsrapportage is vergeten om bij de bijstelling van de uitgaven van grote wegenwerken, de onttrekking aan de reserve te ramen. | -253 | ||||
Totaal verklaard | -253 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | ||||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | ||||||
Advies |
BRU Best.-reserve BDU (rente) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | ||||||
Bestemd voor | ||||||
Voeding | ||||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | ||
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 6.144 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | ||||||
Subtotaal Af | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 6.144 | |||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | ||||||
Totaal verklaard | 0 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | ||||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | ||||||
Advies |
Reserve investeringsfonds provinciaal erfgoed | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d.15 mei 2006 (PS2006ZCW06) | |||||
Bestemd voor | De provincie Utrecht zet zich actief in voor oplossen van Cultuurhistorische knelpunten/provinciale parels. | |||||
Voeding | Eerste vulling met de bestemmingsreserve monumenten en de nog uitstaande voorfinancieringen. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 4.812 | |||||
Bij: | ||||||
Subtotaal Bij | 0 | 0 | 0 | |||
Af: | Onttrekking Primitieve begroting | 1.300 | 652 | 648 | ||
Subtotaal Af | 1.300 | 652 | 648 | |||
Saldo 31-12-2015 | 4.160 | -648 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Voordeel voornamelijk ontstaan omdat gedeelte van het beschikbare budget over 2014, waarvan de beschikkingen in 2015 zijn afgegeven, nog niet verdeeld is. | 648 | ||||
Totaal verklaard | 648 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.V.T | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Bedrag in reserve is nodig om extra subsidies te kunnen geven om de doelen behoud en restauratie van provinciale erfgoedparels te realiseren. | |||||
Advies | In stand houden van de reserve. |
Reserve cultuurhistorische hoofdstructuur (CHS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | Ingesteld bij besluit van 15 mei 2006, nr. PS2006ZCW. Kenmerken vastgesteld bij jaarrekeningvaststelling 2006 (PS2007BEM26). Opgeheven bij Stofkam I PS2008BEM19. Voorstel opheffing ongedaan te maken bij nota reserves en voorzieningen 2009 (PS2009BEM25, PS 26-10-09). Kenmerken ge-update bij jaarrekeningvaststelling 2012 (PS2013PS04). | |||||
Bestemd voor | Het gericht investeren in gebiedsprojecten en verkenningen in het kader van het uitvoeringsprogramma Cultureel erfgoed, zoals vastgelegd in de Cultuurnota 2012- 2015 | |||||
Voeding | Afhankelijk van de besteding van de jaarlijkse beschikbare budgetten voor het uitvoeringsprogramma CHS worden de niet bestede middelen in het begrotingsjaar toegevoegd aan deze reserve | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 312 | |||||
Bij: | Storting | 0 | 18 | -18 | ||
Subtotaal Bij | 0 | 18 | -18 | |||
Af: | Onttrekking Utrecht verhaalt | 250 | 311 | -61 | ||
Subtotaal Af | 250 | 311 | -61 | |||
Saldo 31-12-2015 | 19 | -61 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | Onttrekking is hoger uitgevallen omdat in het kader van de stofkamoperatie € 61.000 ingeleverd is ten gunste van de algemene middelen. | -61 | ||||
Totaal verklaard | 61 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | N.V.T. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Stand van de reserve is voldoende om als buffer te fungeren voor nagekomen lasten uit de cultuurnota 2012-2015. | |||||
Advies | Bij nieuwe cultuurnota 2016-2019 wordt gevraagd om reserve te verlengen met 4 jaar. |
Reserve Nieuwe Hollandse Waterlinie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 18 mei 2015 (PS2015PS03) coalitieakkoord. | |||||
Bestemd voor | Ontwikkelbudget voor Nieuwe Hollandse Waterlinie. Met de nog op te stellen kadernota NHW zal richting worden gegeven aan de bestedingen. | |||||
Voeding | Dit ontwikkelbudget zal de komende jaren (2015-2019) worden aangevuld met jaarlijks 1/3e van het rekeningresultaat tot maximaal € 13,5 mln. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | 13,5 | Eindjaar | 2019 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 0 | |||||
Bij: | Storting | 4.000.000 | 4.000.000 | 0 | ||
Subtotaal Bij | 4.000.000 | 4.000.000 | 0 | |||
Af: | Onttrekking | |||||
Subtotaal Af | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 4.000.000 | 0 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | nvt | |||||
Totaal verklaard | 0 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | nvt | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Gedurende de looptijd van het programma Nieuwe Hollandse Waterlinie 2016-2019. | |||||
Advies | in stand houden |
Reserve Huisvesting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 28 juni 2010 (PS2010PS04) | |||||
Bestemd voor | Het constant houden van de jaarlasten huisvesting in de begroting. | |||||
Voeding | Naast een deel structurele middelen vallen ook incidentele budgetten vrij die worden gestort in deze reserve. Betreft meeropbrengst bij verkoop van de huidige locatie, het aandeel Rijnsweerd in de reserve rente en afschrijving (inclusief de bijbehorende rentetoevoeging), het restant uit de voorziening groot onderhoud, het budget CP Huisvesting en het budget NOVA voor de jaren 2011 en 2012. Ook de (huur)opbrengsten zullen in deze reserve worden gestort zodat er voor heel huisvesting een gesloten circuit bestaat. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | 2050 | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 26.516 | |||||
Bij: | ||||||
Storting in reserve huur Archimedeslaan | 3.751 | 3.804 | -53 | |||
Storting in reserve | 598 | 598 | 0 | |||
Subtotaal Bij | 4.349 | 4.402 | -53 | |||
Af: | ||||||
Onttrekking kapitaalslasten | 4.571 | 4.571 | 0 | |||
Onttrekking incidentele projecten | 365 | 365 | 0 | |||
Subtotaal Af | 4.936 | 4.936 | 0 | |||
Saldo 31-12-2015 | 25.982 | -53 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | -53 | |||||
Totaal verklaard | -53 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | n.v.t. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Reserve is bedoeld voor opvangen kapitaallasten, na afschaffing van de omslagrente betekent dit dus alleen nog maar de afschrijvingen. Daarnaast lopen de vervangingsinvesteringen via deze reserve. De reserve is noodzakelijk zolang we Archimedeslaan in ons bezit hebben. | |||||
Advies | In stand houden reserve |
Reserve ICT | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
PS-besluit | PS d.d. 25 mei 2004 (PS2004BEM19), PS d.d. 30 mei 2010 (PS2010PS03) | |||||
Bestemd voor | De ICT-reserve is bedoeld als hulpmiddel voor de egalisatie van sterk ongelijkmatig verlopende ICT-uitgaven. | |||||
Voeding | Jaarlijks wordt een bedrag toegevoegd, gebaseerd op het daartoe periodiek op te stellen investeringsplan. | |||||
Minimumbedrag | 0 | Plafondbedrag | - | Eindjaar | - | |
Begroot na wijz | Realisatie | Saldo | ||||
Saldo 31-12-2014 | 3.851 | |||||
Bij: | ||||||
Storting in reserve | 1.186 | 1.186 | 0 | |||
Subtotaal Bij | 1.186 | 1.186 | 0 | |||
Af: | Onttrekking | 2.137 | 435 | 1.702 | ||
Subtotaal Af | 2.137 | 435 | 1.702 | |||
Saldo 31-12-2015 | 4.602 | -1.702 | ||||
Verschil | ||||||
Toelichting ver-schillen Begroot na wijziging t.o.v. Realisatie | De voorgenomen vervanging van het serversysteem in 2015 is niet gerealiseerd vanwege het grote tijd- en capaciteitsbeslag door Presto. Evenals in 2014 worden de kosten voor de noodzakelijke vervanging van de servers doorgeschoven naar het volgend jaar, inclusief alle hiermee samenhangende (implementatie)kosten. | -1.702 | ||||
Totaal verklaard | -1.702 | |||||
Oplossing verschil Begroot na wijz. - Realisatie | n.v.t. | |||||
In hoeverre is reserve komende jaren nodig | Deze reserve is bedoeld voor het egaliseren van ICT investeringen. De reserve is de komende jaren toereikend om de herinvesteringen te kunnen verrichten. Op basis van de eerdere investeringen en de daaruit voortvloeiende vervangingsinvesteringen kan worden geconcludeerd dat er op dit moment geen vrije ruimte aanwezig is. | |||||
Advies | In stand houden reserve. |