Beter Benutten 1 heeft met de uitvoering van 69 maatregelen 13.500 spitsmijdingen per dag gerealiseerd. Rekening houdend met infrastructurele aanpassingen in de regio meten we een reductie van voertuigverliesuren (VVU’s) van 8% tijdens de looptijd van het programma Beter Benutten. Daarnaast meten we in 2015 in het netwerk een blijvend verbeterde spitssnelheid van 3 tot 8% en meer afgewikkeld verkeer (tot 11%). In 2015 hebben we een eindrapportage en een verantwoordingsrapport opgesteld. Ook hebben we een interactieve kaart van de maatregelen gemaakt http://www.goedopweg.nl/overzicht-projecten/eindrapportage
Het overgrote deel van de maatregelen uit Beter Benutten 1 zijn uitgevoerd, de resterende maatregelen worden door de verantwoordelijke organisaties uitgevoerd. Middelen die binnen dit programma resteerden, zetten we in bij Beter Benutten Vervolg.
Op 22 juni hebben PS ingestemd met het totale programma Beter Benutten Vervolg. Het gaat om 27 projecten waaraan wij in totaal € 22.255.000 bijdragen. Het doel van Beter Benutten Vervolg is om de komende jaren de reistijd op de grootste knelpunten met minimaal 10% te verbeteren. Dit betekent bijvoorbeeld dat de reistijd van 3.900 zwaar vertraagde ritten per dag substantieel en meetbaar verbetert.
Kosten Beter Benutten 1 (€) | Opmerkingen | |
---|---|---|
Totaal budget programma | 162.647.000 | |
Totaal budget Provincie | 14.538.000 | Exclusief voormalig BRU |
Gerealiseerd t/m 2015 | 14.132.000 | |
Nog beschikbaar | 405.000 | Naar Beter Benutten Vervolg |
Kosten Beter Benutten Vervolg (€) | Opmerkingen | |
---|---|---|
Totaal budget | 76.629.000 | Waarvan € 22.255.000 van de provincie Utrecht |
Budget 2015 | 11.002.000 | |
Gerealiseerd 2015 | 2.017.000 | |
Nog beschikbaar | 8.985.000 | Naar Beter Benutten Vervolg 2016 |
Automobilisten, fietsers en busreizigers willen zo min mogelijk oponthoud als zij van A naar B reizen. Daarom werkt de provincie samen met gemeenten en Rijkswaterstaat aan maatregelen op de bestaande wegen die ervoor zorgen dat de doorstroming (en daarmee de leefbaarheid) en de verkeersveiligheid verbetert. Zo verschijnen op steeds meer plekken langs de weg panelen met informatie over de actuele verkeerssituatie en/of alternatieve routes in geval van file en zijn verkeerslichten beter afgesteld. Met het programma worden deze en andere verkeersmanagementmaatregelen gerealiseerd.
In maart 2015 hebben we het systeem voor operationeel verkeersmanagement in gebruik genomen (fase 1). Dit betreft een groot pakket maatregelen (ongeveer 300) voor de diverse beheerorganisaties. De gezamenlijke regiodesk van de verkeerscentrale Midden Nederland zet inmiddels een aantal van deze maatregelen in de vorm van regelscenario’s in. In 2015 zijn we gestart met fase 2 van het programma, dat loopt van 2015 t/m 2019. Deze fase richt zich op:
- de verdere inrichting, het doorontwikkelen en optimaliseren van het Dynamisch Regionaal verkeersmanagement Systeem (ICT systemen);
- nog beter in beeld brengen van de verkeerstromen om op basis daarvan weggebruikers effectiever te kunnen sturen en informeren;
- aanvullend onderzoek naar de benodigde verkeersdata, waarbij we aandacht besteden aan de tijdigheid en kwaliteit van die data;
- verdere verbetering van de regionale organisatie en processen, zodat de maatregelen in de praktijk nog beter werken.
Met het programma willen we onder andere stilstand op belangrijke wegen met veel verkeer voorkomen tijdens perioden van grote drukte.
De bereikbaarheid van het stationsgebied en Utrecht Science Park staat onder druk. Op 14 oktober 2015 hebben Rijk, provincie en gemeente in het bestuurlijk overleg MIRT afgesproken om een Gebiedsverkenning Utrecht-Oost op te stellen. Het betreft een breed en integraal onderzoek naar de bereikbaarheid op middellange en lange termijn. Naast bereikbaarheid besteden we in het onderzoek ook aandacht aan de ruimtelijk-economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de regio. Het onderzoek moet uiteindelijk leiden tot een ontwikkelingsstrategie. In 2015 zijn we gestart met de voorbereidingen van het onderzoek. Er komen geen aparte MIRT-verkenningen Sporendriehoek en Regionaal OV regio Utrecht.
Uithoflijn |
De Uithoflijn wordt de belangrijkste schakel in de bereikbaarheid van het Utrecht Science Park. In 2011 is begonnen met de aanleg van delen van de onderbouw (de ondergrond waarop de tramlijn komt te liggen). Deze zijn inmiddels grotendeels afgerond. 2015 stond in het teken van werkvoorbereiding. Samen met contractpartner BAM hebben we in 2015 gewerkt aan een definitief ontwerp voor de bovenbouw (o.a. rails, haltes, bovenleiding, beveiliging), zodat in 2016 gestart kan worden met de fysieke realisatie. In januari 2015 hebben we met CAF een contract gesloten voor de levering van nieuw materieel. Samen met CAF hebben we een mock-up (model op ware grootte) op de remise in Nieuwegein opgesteld. Reizigersorganisaties, trambestuurders, belangstellenden en wijzelf konden met proefopstellingen het interieur van de nieuwe tram goed beoordelen. Op basis van deze beoordelingen is het definitieve interieur vastgesteld. In 2016 start CAF met de productie van de nieuwe trams. In november 2015 hebben wij een overeenkomst gesloten met gemeente Utrecht, BAM en projectontwikkelaar ABC voor de realisatie van het Zuidgebouw bovenop de nieuwe bus- en tramhalte Utrecht Centraal centrumzijde. Doel is dat we met een betere beheersing van plannings- en uitvoeringsrisico’s de Uithoflijn op tijd kunnen realiseren. |
Met dagelijks ruim 60.000 bezoekers (in 2020 ruim 110.000) is de grootste uitdaging om het gebied goed bereikbaar te houden. Voor het verbeteren van de bereikbaarheid Utrecht Science Park zijn vanuit de Alliantie Utrecht-Oost alle relevante partners betrokken en wordt nauw samengewerkt aan dit complexe vraagstuk. Op 25 november 2015 hebben partijen tijdens een bestuursconferentie afspraken gemaakt over hoe het USP bereikbaar kan blijven voor zowel auto, OV als fiets. Daarin wordt ook intensief opgetrokken met het Rijk.
Als provincie Utrecht voeren we veel projecten en activiteiten uit om het fietsen vlotter, veiliger en comfortabeler te maken en het fietsgebruik te stimuleren. Werkzaamheden aan provinciale fietspaden bereiden we voor en voeren uit efficientieoverweging gelijktijdig uit met andere werkzaamheden op/aan provinciale wegen(trajectaanpak). Gemeentelijke fietsroutes pakken we aan in samenwerkingsverbanden als VERDER, Beter Benutten en het Actieplan fiets en veiligheid gemeentelijke infrastructuur.
In 2015 hebben we op zes trajecten een groot aantal verbeteringen aangebracht voor de fietser. Het betreft o.a.: het aanbrengen van geleiders voor de oversteekbaarheid, het verbreden van een fietspad, het inrichten van fietssuggestiestroken, het vervangen van betontegels door asfalt, het aanbrengen van verlichting, het verlagen van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer en het realiseren van een fietstunnel onder de Universiteitsweg bij De Bilt.
Daarnaast hebben wij in 2015 gewerkt aan het verbeteren van het hoofdfietsroutenetwerk, het realiseren van betere fietsvoorzieningen, zoals fietsparkeerplaatsen en concrete onderzoeksprojecten samen met partners, zoals de Fiets Telweek in september 2015 (zie voor meer informatie overige resultaten).