Bekend is dat in de provincie ruim 1,2 miljoen m2 kantoren leegstaat. En in de gemeentelijke bestemmingsplannen is nog eens ruimte voor 4,3 miljoen m2 aan nieuwbouw. Deze leegstand gaat ten koste van de ruimtelijke kwaliteit en heeft negatieve gevolgen voor de binnenstedelijke leefbaarheid. Met als doel de kantorenmarkt weer gezond te krijgen, is een concept Thematische Structuurvisie Kantoren opgesteld waardoor het mogelijk wordt het te veel aan plancapaciteit voor kantoren te schrappen.
In 2015 heeft de Stec groep het onderzoek naar kantorenleegstand uit 2012 geactualiseerd. Dit deden zij naar aanleiding van de ingediende zienswijzen op de ontwerp thematische structuurvisie kantoren (TSK). In december 2015 hebben we het onderzoek en de aangepaste structuurvisie gepresenteerd aan gemeenten en bedrijfsleven. Met als doel de kantorenmarkt weer gezond te krijgen, is een concept Thematische Structuurvisie Kantoren opgesteld waardoor het mogelijk wordt het te veel aan plancapaciteit voor kantoren te schrappen. In 2015 hebben we de leegstand van kantoren direct aangepakt (faciliterende spoor). We hebben gemeenten met geld en menskracht ondersteund bij de aanpak van leegstaande kantoren en/of gebiedsgerichte herontwikkelingen. Via een netwerk van kantorenloodsen en -coaches maken negen gemeenten gebruik van deze faciliteiten. Met acht gemeenten hebben we de website www.utrechttransformeert.nl gelanceerd.
De website is het portaal voor de provinciale Aanpak Kantoren Transformatie. Doel van de website is om inzicht te geven in kansrijke panden en gebieden voor kantoortransformatie en om partijen zo snel mogelijk in contact te brengen met de juiste persoon bij de gemeente dan wel de provincie. Op de website zijn daarnaast inspirerende voorbeelden te vinden van gerealiseerde transformaties. Ook geeft de website informatie over de instrumenten die ingezet worden om transformatie aan te jagen en mogelijk te maken. Hiernaast is informatie te vinden over de kantoorlocaties waar mee aan de slag wordt gegaan en de expertise die die hiermee wordt opgebouwd. |
Voor de herontwikkeling van bedrijventerreinen hebben we in 2011 de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU) opgericht met de provincie als enige aandeelhouder. Doel van de OMU tot 2015 was het marktgericht ontwikkelen van bedrijventerreinen en het creëren van bedrijfslocaties die voldoen aan de moderne vestigingscriteria van bedrijven. De OMU is een risicodragende partner voor gemeenten, bedrijven en grondeigenaren. In 2015 hebben we besloten dat de OMU ook financieel kan participeren bij de herontwikkeling van kantoren. In dit jaar heeft de OMU deelgenomen aan drie projecten waarbij in totaal 7 ha. bedrijventerrein is aangepakt. Ook heeft de OMU een aantal adviezen uitgebracht aan gemeenten en bedrijven over de aanpak van vestigingslocaties.
In de provincie blijven we samenwerken met de OMU en partners aan een verbetering van de kwaliteit van een aantal terreinen. Voor bedrijventerreinen hebben wij in 2015 een actualisering van de behoefte aan bedrijventerreinen laten opstellen. De resultaten van dit onderzoek vormen een bouwsteen bij de herijking van de Provinciale Structuurvisie in 2016.
Het Utrecht Science Park groeit enorm, in het hart van de meest competitieve regio van Europa gaat het goed, maar partijen geloven dat samenwerking nog meer voorsprong geeft aan deze motor van de Utrechtse kenniseconomie. De enorme groei van het Utrecht Science Park, de oprichting en inzet van de stichting USP en de EBU en de grote investeringen in de infrastructuur geven alle aanleiding om elkaar op te zoeken.
Op 25 november 2015 heeft de 3e bestuurlijke conferentie Utrecht Science Park plaatsgevonden. Doel was om met de bestuurlijke vertegenwoordigers van de sleutelpartners de resultaten van het afgelopen jaar te delen en overeenstemming te bereiken over de vervolgstappen. Op de conferentie is ingegaan op de ‘gezamenlijke ambitie’, ‘resultaten’ en ‘hoe verder’. Het resultaat van de conferentie is dat de partners nauw gaan samenwerken en dat ze klaar zijn voor actie.
De provincie heeft van 2013-2015 een financiële bijdrage geleverd aan de Stichting USP en wil dit voor komende jaren continueren. Ook heeft de provincie een medewerker in deeltijd (0,4 fte) ter beschikking gesteld voor een concreet project (ontwikkeling van een investeringsfonds voor campusontwikkeling). Verder hebben we het proces om het RIVM-terrein (Bilthoven) onderdeel te laten vormen van het USP ondersteund. De Life Science Incubator (LSI), waaraan de provincie financieel heeft bijgedragen, is in 2015 gerealiseerd en wordt begin 2016 geopend.
Bijzonder moment was 6 november 2015, toen de contracten voor de bouw van het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie op het USP werden getekend. Begin 2016 gaan de bouwvakkers aan de slag. Volgens planning is het nieuwe gebouw eind 2017 klaar. De provincie Utrecht heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ruimtelijke inpassing van dit unieke Centrum.
Invest Utrecht (www.investutrecht.com) is een onderdeel van de provincie en verantwoordelijk voor internationale acquisitie. Het doel van Invest Utrecht is om buitenlandse bedrijven voor de provincie aan te trekken, buitenlandse bedrijven die al zijn gevestigd te behouden en randvoorwaarden voor een aantrekkelijk internationaal vestigingsklimaat te realiseren. Hierbij werkt Invest Utrecht intensief samen met het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), de Economic Board Utrecht, Utrechtse gemeenten en andere relevante partners in de regio.
In 2015 heeft Invest Utrecht 48 investeringsprojecten begeleid, met als resultaat 11 succesvolle projecten. Gezamenlijk hebben de 11 projecten € 84,05 miljoen opgeleverd aan investeringen en 450 nieuwe arbeidsplaatsen. Om nieuwe investeringsprojecten aan te trekken heeft Invest Utrecht in 2015 de volgende activiteiten uitgevoerd: acquisitiereizen voor het aantrekken van nieuwe bedrijven, strategisch accountmanagement van bestaande bedrijven, bezoeken en organiseren van netwerkevenementen, vernieuwen van promotiemiddelen zoals sociale media en de Invest Utrecht website.
In 2015 heeft Invest Utrecht ook het Uitvoeringsplan 2012-2015 afgesloten. In deze periode zijn 43 succesvolle investeringsprojecten gerealiseerd. Hiermee is de doelstelling van 40 projecten in 4 jaar ruim gehaald. Voor kernsectoren life sciences & health en gaming/creatieve industrie hebben we 11 projecten gerealiseerd. In totaal hebben de investeringsprojecten € 125,87 miljoen aan investeringen opgeleverd en voorzien ze in 952 arbeidsplaatsen. Als onderdeel van de internationaliseringsagenda van de Economic Board Utrecht wordt gewerkt aan een nieuwe regionale acquisitiestrategie.
Succesvolle missie Guangdong |
Begin november 2015 hebben Commissaris Van Beek en de gedeputeerde Economische Zaken, Van den Berg, een missie naar de provincie Guangdong (China) geleid. Voor de deelnemende bedrijven heeft dit een contract, twee concrete orders, twee intentieverklaringen en een aantal veelbelovende commerciële contacten opgeleverd waar de bedrijven nu een vervolg aan geven. De door Hogeschool van de Kunsten (HKU) georganiseerde Game Jam heeft veel media aandacht in China en Nederland gekregen waardoor Nederland en Utrecht op de kaart zijn gezet als ‘gaming gateway to Europe’. Ook heeft HKU een aanbod gekregen om stagiaires te plaatsen bij een van de grootste online uitgevers van China. Met het oog op het aantrekken van Chinese investeringen hebben we contact gelegd met vier gaming en hightech bedrijven die hun activiteiten naar Europa willen uitbreiden. Op cultureel gebied is de basis gelegd voor samenwerking tussen musea en zijn de 5 Utrechtse kasteelmusea onder de aandacht gebracht van Chinese touroperators. Tijdens de missie hebben provincie Utrecht en de provincie Guangdong een vernieuwd vriendschapsverdrag ondertekend. |
Indicator | omschrijving | streefwaarde | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2012-2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Internationale acquisitie | Aantal gerealiseerde investeringsprojecten | 40 projecten in 2012-2015 | 10 | 12 | 10 | 11 | 43 |
Mede op initiatief van provincie Utrecht is de Economic Board Utrecht (EBU) in 2012 opgericht door overheden (+ gemeente Hilversum), bedrijfsleven en kennisinstellingen in de provincie Utrecht. In EBU werken ondernemers, bestuurders en wetenschappers samen aan de economische groei van de regio. Voor de besteding van de provinciale middelen voor regionaal-economische stimulering (20 miljoen Euro voor de periode 2013-2020) hebben Provinciale Staten besloten om de Strategische Agenda 2013-2020 ‘Stepping Stones’ van de EBU te hanteren als kader. Initiatieven die passen binnen de Strategische Agenda komen in aanmerking voor een bijdrage van de provincie via de provinciale Uitvoeringsverordening EBU. Deze verordening gaat uit van cofinanciering van het initiatief: in principe tenminste tweederde van de kosten komen voor rekening van de aanvrager.
In 2015 heeft een aantal initiatieven een bijdrage ontvangen uit de Uitvoeringsverordening EBU. In de tabel is een onderscheid gemaakt tussen de bijdrage van de provincie Utrecht, de vorm waarin wij bijdragen, de totale projectomvang en eventueel secundair uitgelokte investeringen. Zo ontstaat een duidelijk beeld van de impact van initiatieven in relatie tot de EBU-werkwijze en de bijdrage van de provincie (zie tabel gefinancierde projecten 2015).
De drie inhoudelijke domeinen (groen, gezond en slim) hebben in 2015 hun netwerken verder uitgebreid en concrete initiatieven ontplooid om maatschappelijke vraagstukken om te zetten in economische kansen. Daarnaast heeft de EBU flinke vorderingen gemaakt met de internationaliseringsagenda (waarbij de provincie (Invest Utrecht) is betrokken), innovatieve financieringsinstrumenten en de Human Capital Agenda (HCA), die voor een belangrijk deel aandacht besteed aan de relatie onderwijs – arbeidsmarkt en aansluit bij onze zorg voor kansen van (V)MBO-leerlingen.
Initiatief | Bijdrage (€) | Vorm bijdrage | Omvang (€) | Spin off (€) | Banen | Multipl. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
NOM: | 1.400.000 | cofinanciering | 5.000.000 | 90.000.000 | 200 | 3,6 | 1 |
Fiware | 940.000 | cofinanciering | 2.640.000 | 20.000.000 | 1500 | 2,8 | |
Dutch Game Garden | 750.000 | cofinanciering | 2.250.000 | 20.000.000 | 180/60 | 3 | 2 |
DGA - Control conference | 150.000 | cofinanciering | 950.000 | 2.000.000 | 50 | 6,3 | |
Groen-gezond-slim fonds | 1.000.000 | 4.000.000 | PM | 40 | 4 | 3 | |
NOMMIF | 550.000 | cofinanciering | 675.000 | 7.200.000 | 72 | 1,2 | |
MIT-regeling | 1.000.000 | cofinanciering | 2.000.000 | 6.000.000 | 60 | 2 | 4 |
Totaal | 5,790.000 | 17.515.000 | 145.000.000 | 2162 | 3 |
1. Investeringen tot 2020 in 2000 woningen nul-op-de-meter in Amersfoort
2. Gebaseerd op omzet door bedrijven uit DGG-netwerk in afgelopen periode (2010-2014)
3. Omdat het gaat om groeifinanciering van start-ups is niet aan te geven hoe groot deze zullen zijn in de toekomst
4. Gebaseerd op maximale bijdrage MIT van 35% per aanvraag
Aantal banen is gebaseerd op de opgave/toezegging van organisaties in projectaanvraag. Het zijn in aantal gevallen nog niet gerealiseerde arbeidsplaatsen.
De provincie draagt bij aan de staforganisatie van EBU. In 2015 heeft een aantal gemeenten besloten om eveneens bij te dragen aan de staforganisatie. Naast financiële middelen (€ 300.0000,=/jaar) stelt de provincie 2,5 fte beschikbaar om de staf goed te laten functioneren. Andere gemeenten (o.a. Utrecht) en organisaties (o.a. ROC Midden Nederland) hebben dit voorbeeld gevolgd. De EFRO-financiering voor de staforganisatie EBU is in 2015 beëindigd.
Indicator | Omschrijving | Streef-waarde | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|
Innovatie | Multiplyer op innovatieprojecten (EBU) | 3 | 4 | 3 |
Overheden financieren niet langer alleen het beheer en onderhoud van recreatievoorzieningen, terwijl recreatieschappen nog wel vanuit overheidsfinanciering zijn opgezet. Het is tijd om de recreatieschappen te moderniseren en de recreant meer centraal te stellen. Hierbij is ook meer aandacht en ruimte voor ondernemers gewenst, zodat ook zij hun rol goed kunnen spelen.
In 2015 heeft de transitie van de vier recreatieschappen en het koepelschap Recreatie Midden Nederland verder vorm gekregen. We hebben het initiatief genomen met een voorstel voor een recreatieschap nieuwe-stijl. Het accent ligt op een organisatievorm die naast beheer en onderhoud beter kan inspelen op de veranderende vraag en de provincie beter kan sturen op (boven)regionale doelen. In 2016 willen we het voorstel nader uitwerken.
Het budget van 2015 voor recreatieschappen is grotendeels besteed aan beheer, onderhoud en verbetering van een aantal recreatiegebieden, zoals het Henschotermeer, Tull en ‘t Waal en Kwintelooyen.
In 2015 hebben we op de landelijke Natuurtop de pilot over open data op basis van de provinciale database (Ubase) samen met recreatie- en natuurpartners gelanceerd. Samen met natuurpartners als IVN, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Landschap Erfgoed Utrecht en het Utrechts Landschap hebben we afspraken gemaakt over het koppelen en beschikbaar stellen van data die interessant zijn voor de recreant. Op het webplatform www.ubase.nl zijn deze datasets beschikbaar voor derde partijen. We zijn de eerste regio in Nederland die recreatie- en natuurdata voor consumenten actief delen.
Wij hebben in 2015 de haalbaarheid van een provinciedekkend recreatief routebureau verkend. Op grond van deze verkenning willen wij in 2016 een routebureau voor de provincie Utrecht realiseren. Dit routebureau gaat werken met de landelijke standaards voor wandelen, fietsen en varen, de zogenoemde routeknopen. Het routebureau vormt uiteindelijk één (digitaal) loket voor zowel inwoner als bezoeker van onze provincie. Naast één loket voor klachtenafhandeling, kennis, monitoring betekent dit een betere toegankelijkheid van routeinformatie en een professionele ontwikkeling van routenetwerken. Dit betekent een efficiëntere aanpak en een meer vraaggerichte benadering. Hierdoor verwachten we dat we meer dagtochten voor wandelen, fietsen en varen kunnen stimuleren, zowel voor inwoners als voor recreanten uit de omliggende provincies.