kwaliteit informatie over werklocaties verbeteren
Onder werklocaties verstaan wij kantoren(parken), bedrijventerreinen en detailhandel. Op alle drie terreinen zetten wij ons actief in samen met partners om de situatie te verbeteren. In 2015 hebben wij veel geïnvesteerd in de actualisering en verbetering van de informatie over werklocaties. Voor zowel bedrijventerreinen als kantoorlocaties hebben wij belangrijke verbeteringen kunnen doorvoeren in de geografische informatiesystemen. Samen met de overige provincies hebben we het IBIS-systeem (Integraal bedrijventerreinen informatiesysteem) overgenomen van het Rijk en geactualiseerd. Mede op basis van dit systeem zijn we voor de provincie Utrecht samen met partners gestart met een eigen toepassing voor kantoren, waar ook informatie van andere registers (zoals het Kadaster) en leegstandgegevens zijn opgenomen.
energietransitie nieuw onderwerp
De begroting 2015 meldt dat wij als provincie geen apart beleid voeren voor energiebesparing en/of opwekking van duurzame energie. We willen inzetten op een duidelijke positionering van energie in relatie tot onze kerntaken voor ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling. Het nieuwe coalitieakkoord (juni 2015) heeft hierin verandering gebracht. In dit akkoord stellen wij dat transitie naar schone energie en laag energieverbruik niet alleen noodzakelijk is, maar ook maakt dat de Utrechtse economie, zeker het MKB, sterker en minder afhankelijk wordt van fossiele brandstoffen. Wij gaan een aanjaagrol vervullen en richten ons op energiebesparing, duurzame energieopwekking en kennisdelen.
In november 2015 zijn we gestart met een BOB-proces (Beeldvorming-Oordeelsvorming-Besluitvorming) voor en met Provinciale Staten. Dit moet in 2016 leiden tot een besluit over de besteding van de toegekende middelen (4 miljoen Euro voor coalitieperiode 2015-2019) en de prioriteitstelling voor de inzet van onze mensen in het transitieproces. Op dit onderwerp werken we nauw samen met de Economic Board Utrecht om onze inzet zo goed mogelijk af te stemmen met het domein groen van de EBU.
Wij zijn met het Rijk overeengekomen dat in 2020 een opgesteld vermogen van 65,5 Mw aan windenergie is gerealiseerd. Rekening houdend met procedures bij de Raad van State en benodigde bouwtijd, moeten in 2016 ruimtelijke plannen zijn vastgesteld. De verantwoordelijkheid hebben wij primair bij de gemeenten gelegd, in 2015 hebben wij hen en initiatiefnemers ondersteund bij hun projecten. Op dit moment hebben gemeenten totaal 31 Mw opgesteld of in ruimtelijke plannen vastgesteld. Het huidige tempo in planontwikkeling kan er toe leiden dat eind 2016 onvoldoende ruimtelijke plannen zijn vastgesteld, met het risico dat de taakstelling in 2020 niet gehaald wordt.
aandacht (V)MBO nieuw onderwerp
In het nieuwe coalitieakkoord (juni 2015) geven GS aan dat er meer aandacht voor (V)MBO-ers moet komen. Wij zien kansen in de bouw- en transportsector (gekoppeld aan verduurzaming van deze sector), maakindustrie, dienstensector en toeristische sector en ondersteunen het Techniekpact om te zorgen voor voldoende goede technische vakmensen.
In het najaar van 2015 is een aantal initiatieven gestart: Gedeputeerde van den Berg is ambassadeur geworden van het Techniekpact, samen met PS is een traject gestart om meer zicht te krijgen op de toegevoegde waarde van de provincie en welke activiteiten wij zouden moeten oppakken. De MBO-Incubeter voor zorg en techniek, opgericht met een provinciale subsidie in september 2013, kende een moeizame start. Een aantal zaken, zoals de governance en de relatie met het onderwijs, verdienden de nodige aandacht. In 2015 heeft de provincie zich ingezet om, samen met de Raad van Toezicht van de Incubeter, de Incubeter in een positieve spiraal te brengen. Deze transitie van de MBO-Incubeter is in 2015 in nauwe samenwerking met ROC Midden Nederland met succes uitgevoerd.
stimulering groene energie goed ingebed
Bij de partiële herziening van de PRS in 2016 zal meer ruimte ontstaan voor decentrale opwekking van duurzame energie, zoals afgesproken in het Nationale Energieakkoord. In 2015 is dit vanuit een RAP-project voorbereid. Verder heeft het Rijk budget beschikbaar gesteld aan de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) om de toepassen van wettelijke verplichte energiebesparingsmaatregelen te intensiveren. Samen met andere handhavingsinstanties zetten we dit budget in om handhavers op te leiden en een gezamenlijk aanpak te ontwikkelen.
retailstructuur provincie Utrecht in kaart gebracht
De groeiende winkelleegstand en structurele veranderingen in de detailhandelssector, zoals de toenemende invloed van aankopen via internet, zetten het functioneren van de retailsector onder druk. Dit heeft niet alleen grote consequenties voor de consument en de retailsector zelf, maar ook voor de leefbaarheid en het functioneren van steden en dorpen. In 2015 heeft Q&A Research op verzoek van de provincie het rapport ‘Provincie Utrecht - Op weg naar een toekomstbestendige retailstructuur’ opgesteld. Het rapport brengt de provinciale retailstructuur in kaart en schetst gezamenlijke uitdagingen waar overheid en markt voor staan. De provincie Utrecht nodigt gemeenten en marktpartijen uit om een gezamenlijke aanpak op te stellen tegen de groeiende leegstand in winkelcentra.
start tweede programma Economisch Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)
Samen met de vier grote steden en de overige Randstadprovincies hebben we op 1 april 2015 het EFRO-programma Kansen voor West II (2014-2020) opengesteld, gericht op meer innovatie en een koolstofarme economie. In 2015 is een aantal projectaanvragen in voorbereiding die aanspraak willen maken op deze Europese middelen. Voor de provincie Utrecht zijn in 2015 geen aanvragen toegekend. De Utrechtse projecten moeten passen binnen de Strategische Agenda 2013-2020 van de EBU. Samen met de provincies Noord-Holland en Flevoland zijn we in 2015 gestart met een verkenning van een financieringsinstrument voor het innovatieve MKB.
Transitie recreatieschappen
In 2015 hebben we belangrijke stappen kunnen zetten in de transitie van de recreatieschappen. We hebben het initiatief genomen met een voorstel voor een recreatieschap nieuwe-stijl. Het accent ligt op een organisatievorm die naast beheer en onderhoud beter kan inspelen op de veranderende vraag en de provincie beter kan sturen op (boven)regionale doelen. Daarnaast hebben we bestuurlijk het draagvlak verkend voor een gezamenlijke oprichting van een provinciaal routebureau. Hiermee zijn feitelijk de piketpalen geslagen om tot implementatie over te gaan.
Nieuwe afspraken Henschotermeer
In 2015 hebben we een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met grondeigenaar en gemeenten Woudenberg en Utrechtse Heuvelrug voor duurzame borging van dit bovenregionale recreatieterrein in het kader van opheffing van recreatieschap Utrechtse Heuvelrug, Vallei en Kromme Rijngebied. Landgoed den Treek (grondeigenaar) gaat in 2016 een ontwikkelplan opstellen dat in evenwicht is met recreatie- en natuurdoelen. De gementeraden van de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Woudenberg hebben zich achter deze aanpak geschaard.
Recreatief Hoofdnetwerk verder ontwikkeld
In het landelijk gebied hebben we in 2015 binnen Agenda Vitaal Platteland het nodige bereikt om onze opgaven Recreatief Hoofdnetwerk en het accommoderen van recreatiedruk rondom de steden gestalte te geven. Lees hiervoor programma 3 landelijk gebied. Onder meer het sloepennetwerk Gooi en Vechtstreek met een lengte van 120 km is opgeleverd, aansluitend op dat van het Groene Hart. Hierdoor hebben vaarrecreanten uit onze provincie de beschikking gekregen over het grootste aaneengesloten sloepennetwerk van Nederland.
Ontwikkelen Recreatie om de Stad
Het programma Recreatie om de Stad wordt uitgevoerd binnen Agenda Vitaal Platteland (zie voor meer informatie programma 3). In 2015 zijn we gestart met realisatie 4 km fiets- en wandelpaden in deelgebied De Rivier (Haarzuilens) en met inrichting van het IJsselbos West (2e fase: 14,6 ha + diverse voorzieningen) in het najaar. Verder is de voorbereiding voor de realisatie Heemstede Noord gestart, onder andere met selectie van een ondernemer.
Stimuleren recreatief ondernemerschap
De pilot Gravenbol is in 2015 met succes afgerond: dit recreatieterrein hebben we in 2012 van sluiting weten te redden door het beheer en onderhoud in handen te geven van een lokale stichting van betrokken ondernemers. We hebben verder onder meer de volgende activiteiten uitgevoerd:
- Vraagonderzoeken, waaronder dagtochten- en vakantieonderzoek laten uitvoeren. Leefstijldata van de recreatieatlas zijn gebruikt door zo’n 20 externe partners.
- Campings/bungalowparken een betere plek gegeven in een nieuw bestemmingsplan in de gemeente Utrechtse Heuvelrug (in ontwikkeling). We hebben hiervoor onze recreatieloods ingezet die nauw heeft samengewerkt met de gemeente Utrechtse Heuvelrug, RECRON en andere partners in het ondernemerschap.
- Verbinding gelegd met projecten van andere beleidsdomeinen, zoals erfgoed (Utrecht Verhaalt) en natuur (merkversterking Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug).
concrete resultaten versterken recreatie
Indicator | Omschrijving | Streefwaarde | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Recreatie | Aantal gerealiseerde recreatieprojecten (routes, TOP’s, poorten) | 70 projecten in 2012-2015 | 15 | 15 | 15 | 19 |
Uitwerken nieuwe accenten Coalitieakkoord
In 2015 zijn we gestart met een proces om de in het Coalitieakkoord benoemde nieuwe accenten voor Utrecht promotie/vrijetijdseconomie uit te werken in een Agenda Recreatie en Toerisme 2016-2019. We hebben voor de thema’s merkversterking en Utrecht promotie/vrijetijdseconomie het draagvlak verkend voor een versterking van de samenwerking met toeristische partners. In 2016 kunnen we deze accenten daadwerkelijk in uitvoering gaan brengen.
Utrecht derde fietsregio van Nederland 2015 |
De provincie Utrecht scoort een prachtige derde plaats in het landelijke onderzoek Kwaliteitsmonitor Fietsregio’s 2015. Het Fietsplatform toetst hiermee de kwaliteit van ruim 30.000 km aan recreatieve fietsroutes in Nederland. De provincie Utrecht scoort hiermee het hoogst van alle Randstadprovincies! Een flinke prestatie als je bedenkt dat de provincie in 2013 nog op de tiende plek stond en alleen Noord-Holland en Flevoland achter zich liet. De optimalisatieslag die de provincie liet uitvoeren draagt bij aan dit resultaat: bijna 400 informatiepanelen zijn vernieuwd en er is 150 kilometer nieuw fietspad aangelegd. |